Full version: Grund till förråd
Frank
Hej,

Jag vill bygga ett förråd på ca 10 kvm och har grävt ut en grop som f.n. är ca 20 cm djupare än den tänkta golvytan.

Min fundering är hur jag ska göra med grunden, tomten är en sluttningstomt(inte alltför brant) med skog. Jorden är stenhåd lera med mycket sten i så jag har svettats en hel del i somma för att få bort det som hittills är borta.

Från början tänkte jag mig att sätta förrådet på betongplintar, men med tanke på hur hård jorden är(jag har suttit med hammare och huggmejsel ibland för att det går snabbare än spettet) och alla stenar så undrar jag om det skulle fingera med att dränera med singel och slälla den på lecablock ?

Hur fungera det med tjälen o.s.v. ? Tips skulle uppskattas eftersom att gräva ca 8 hål på nästan 1 m känns som en ouppnålig uppgift utan grävmaskin. Jag är tveksam till att en jordborr fungerar med tanke på all sten. Jag har funderat på att hyra en bergborr men de är bara 50 cm djupa och ganska otympliga.

M.v.h. Frank
Tommy
Ställ friggebon på leca du. Det skulle jag gjort.
Om det mot förmodan skulle röra sig så väger inte en frigga mer än att man kan lyfta den och justera senare.
Vad skulle singlet dränera? Under lecan eller under boden?
Eld
Jag håller på med motsvarande jobb, fast 8 kvadratmeter. Jag vill ha ett rejält betonggolv så jag har först grävt ur och sedan har jag underifrån tänkt ha:

1. Geotextil (fiberduk)
2. 10 cm makadam som komprimeras med en markvibrator.
3. 8 cm tjälskyddsisolering. Vanlig "Frigolit". Kvalitet S80 eller S100 räcker. Denna ska dras ut minst en halvmeter utanför betongplattan för att tjälen inte ska krypa runt kanten. (Tjockleken beror på var i landet man bor.)
4. 10 cm betongplatta armerad med 5 mm armeringsmatta.

Längs med kanten på betongplattan sätter jag fast syllen som jag bygger väggar och tak på.

Underlaget är i mitt fall styv lera som jag tror är lite tjälfarlig. Platsen är nästan helt plan lutningen är mindre än 5 cm från ena änden till den andra och underlaget är gammalt och "ogrävt". En del säger att det är onödigt med tjälskyddsisoleringen men jag vill vara på den säkra sidan.
Frank
CITAT (Tommy @ 20-08-2003, 08:24)
Om det mot förmodan skulle röra sig så väger inte en frigga mer än att man kan lyfta den och justera senare.

Jag tänkte fylla gropen med singel/makadam och ställa leca blocken på det så att dom inte kommer stå i vatten. Så det blir både under lecan och boden efterson boden står på leca blocken.

Låter det vettigt ?
Tommy
CITAT (Frank @ 21-08-2003, 08:43)
CITAT (Tommy @ 20-08-2003, 08:24)

Jag tänkte fylla gropen med singel/makadam och ställa leca blocken på det så att dom inte kommer stå i vatten. Så det blir både under lecan och boden efterson boden står på leca blocken.

Låter det vettigt ?

Tja... vet inte vilken nytta singlet gör under boden så vida du inte skall gjuta en hel betongplatta. Gräv för lecaplintarna bara i stället och lägg lecan på singel om du vill, men lecan i sig är inte heller den så kapillär så att det ska behövas.
Så vida inte det är ett riktigt surhål förstås.
uno
Kolla denna adress: www.styrofoameurope.com
Nisslas
Hallå alla...

En liten kommentar till Eld

Varför ska du ha fiberduk? Det växer väl inget igenom 8 cm betong.

Och "vanlig frigolit" ska nog bara användas om du inte ska belasta golvet något nämnvärt alls.
Dessutom så, lite beroende på vart i landet du bor så är nog 12-15 cm markisolering att rekommendera (ex. styrofoam) och den ska nog läggas så att den sträcker sig ca 1 meter ut från den gjutna plattan.

Jag skulle rekomendera "Floormate 200" eller "Solimate 300" som isolering. Då kan du belasta golvet med i stort set vad du vill.
Tommy
Lägger man singel som ett dränerande lager under betongen så är det bra att skilja schaktbotten (jorden) från singeln. Är det bärlager som menas så är det onödiga penningar.
Eld
Fiberduk under makadamen ökar bärigheten eftersom den hindrar makadamen att tryckas ner i leran. Dessutom, som Tommy skriver, säkerställer fiberduken att makadamen också fungerar som dränering och inte sätter igen.

Kvalitet S80 stål en långtidsbelastning på 28KPa. Det motsvarar 27,5 Kg per kvadratdecimeter. 10 cm betong väger 2,8 Kg per kvadratdecimeter och träkonstruktionen man ställer på betongplattan väger inte särskilt mycket. Det är breda marginaler, Floormate eller Solimate är helt onödigt!Det finns knappast något jag kan tänkas ställa på golvet som kan ändra denna bedömning.

Enligt de dimensioneringsanvisningar som finns så är 8cm tjocklek mer än nödvändigt för Stockholmsområdet där jag bor. Det är svårgrävt så jag tänker inte gräva djupare än nödvändigt. Däremot så borde nog utkragningen vara 75 cm snarare än en halvmeter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon