Full version: Vill ha hjälp!
NyBörjare78
Hej, håller precis på med att anlägga en trädgård på ett berg och kan inget om växter över huvudtaget. Så jag är jätte tacksam för all hjälp jag får. mina frågor är följande: confused.gif

* När kan man sätta lökar? och hur bevarar man de om de har blommat ut? Kan man gräva ner de ingen direkt eller måste man vänta till hösten. Höstlökar och vårlökar?

*Vad finns det för härdiga buskar som inte kräver mycket vatten. (Sol har vi gott om).

*En sak till om mina inomhus växter. för ngn vecka sedan bytte jag jord på alla mina inomhus växter En del har fått gula blad, hur kommer det sig?

taack!
ingrids
Hej och välkommen till odla!
- vårlökar sätter du på hösten och sommar/höstlökar på våren. Vårlökar kan ofta stå kvar ute, sommar och höstlökar behöver man ofta gräva upp, låta torka och förvara svalt och mörkt men utan att de fryser. Fundera ut vad du vill ha lite närmare och kolla upp hur de ska skötas och om du funkar i din zon. Om du vill ha vårlökar som förökar sig lite vilt har Botanicus en spännande katalog - massor av det de säljer vill ha snustorra somrar och borde passa dig bra.
- Torktåliga buskar är inte min starka sida, lägg den frågan i träd och buskforumet (som inte heter exakt så men det finns i listan)
- Inte heller min starka sida, kanske något att skicka till krukväxtforum.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Ölandstok, spireorna, måbär och snöbär är alla buskar som tål torka bra. Att inomhusväxterna får gula blad efter omplantering beror på "omplanteringschock". Om man stör rötterna för mycket så kan det bli en del gula blad, vissa sorter är känsligare än andra med. Men oroa dig inte, det skjuter nytt så snart de acklimatiserat sig igen.
Mvh
Fenja
Mollis
Du kanske vill ha en Salvia, den är torktålig, vill ha massor av sol och blommar underbart!

Så här ser min ut

Lemonne
CITAT (Mollis @ 12-05-2008, 15:50) *
Du kanske vill ha en Salvia, den är torktålig, vill ha massor av sol och blommar underbart!

Så här ser min ut

Vad vacker! Är det salvia farinacea?
Mollis
Tack! Vet du, det är en alldeles vanlig Kryddsalvia:-)
Rosmarin
Jag älskar också salvia! Som sagt den vanliga kryddsalvian. jag har tagit sticklingar och har på så vis ganska många nu med mängder av knoppar som börjar spricka upp! De är så fina!

Även rosmarin är fin som buske och blommar med vackra lila blommor. När den rotat sig tycker den också om fullt solsken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon