|
Pernilla & Lars
11-05-2008, 20:23
Hej! Jag har en rabatt där jag i framkant har en Ghislaine De Feligonde (klättrandes mot en trädstam) , En Amber Queen snett bakom samt en Brunette brevid Amber. Jag skulle vilja sätta ytterligare en klätteros i den rabatten fast i bakkant klättrandes mot ett plank. Har en Klematis rubra sittandes där i dag och villl gärna ha en kompis till den och de övriga blommorna, kanske en vacker vit ros Tips med eller utan bild mottages tacksamt
 Nevada, blir ca 2 - 3 m och fryser aldrig ner, zon 6 ros. Blommar med stora blommor och kan även ge lite blommor senare på sommaren, lite doft. Kan få lite rosa i blomman om det är varmt.  När rosens huvudblommning är över skulle klematis Rubra/ viticella ta över i rött, det kunde bli fint. Jag har en Viticella i blått intill, Emilia Plater i juli/aug. Annars rosen White New Dawn zon 5
Pernilla & Lars
13-05-2008, 21:00
I morgon så kommer jag att åka till min plantskola och handla en Nevada, den är ju helt fantastisk Tack snälla
Pernilla & Lars
14-05-2008, 18:18
Hej Kajsa! Jag har nu varit och shoppat 1st Nevada  men vad jag har förstått så är det ingen klätterros utan en buskros  Hur har du gjort för att få den som en "klättrare När jag ändå var och shoppade så slank en Robin Hood & en Pearl Drift ner i kassen, man skulle kunna säga att dom bara "hoppade" ner av sig själva Tack
Busk eller klätterros ja den gränsen är inte så enkel att dra, enligt LÅG Rosbibeln blir Nevada 3 x 2.5 m så det är ingen liten ros, jag har inte gjort något annat än stagat upp den med tre kraftiga bambupinnar, höjden fixar den så bra själv och så fryser den aldrig ner, vi har en bra frysmarginal på den i mellan Sverige. Pearl Drift, aldrig hört namnet, ska leta på rosen. Robin Hood har jag man får plantera dom myskrosor som finns för zon 4, den blir ca 1.20 ev. mer, kan frysa tillbaka kalla vintrar. Lycka till med era rosor.
Pernilla & Lars
14-05-2008, 20:07
Hej igen Kajsa! Enligt Fyrislunds trädgård och rosens namnetikett så är det en vit buskros för zon 1-4 som blommar kontinuerligt, den har halvfyllda blommor med medelstark doft. Jag hoppas att den blir kanon tillsammans med Flammentanzen, Mozart och Robin Hood. Hittar du mer information angående denna ros så får du jättegärna höra av dig antingen i denna tråd eller via PM. Tack
Stämmer inte, Nevada är en zon 6 ros, den har ett huvudflor mitt i sommaren och remonterar svagt, om sommaren är varm kan den blomma om lite mera senare. Doft svag och söt. Jag har även systerrosen Marguerite Hilling, samma som Nevada men rosa, jag är så glad i den, också zon 6 ros men blir något mindre.
Pernilla & Lars
15-05-2008, 08:30
Förlåt mig, jag var nog otydlig när jag skrev tidigare Informationen som jag skrev gällde inte Nevada utan den nya rosen Pearl Drift. Som sagt hittar du mer information gällande den här rosen så tar jag gärna del av den. thanks:
Aha ! Jag hittade Pearl Drift i boken " Botanica Rosor " det står lite om rosen, jag drar ihop texten, rosen kom 1980, England, föräldrar Mermaid x New Dawn. Halvfyllda rosor i pärlvitt, synliga gula ståndare, blommar ständigt, lågväxande buske, kompakt och något utbrett, bladen först lite rödaktiga. Zon 2 - 3 Och på Help me find har du lite bilder, rosen finns som klätterros Pearl Drift Cl. Pearl Drift
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|