Jag har ätit en fantastiskt god kaka med rödbetor och chokladsmak! Som en morotskaka, men högre och relativt saftig i konstistensen. Ingen glasyr. Men jag kan inte få tag i nåt recept. Har någon nåt här liggande vore jag tacksam
Sen finns ett till här: http://www.osterbottningen.fi/gen/1240488.php Hoppas att det är något av dom. Du kan väl berätta om resultatet så kanske jag också vågar mig på att prova baka en sådan kaka Krakan
myskmadra
18-05-2008, 09:59
Hej Krakan! Tack så mycket för recepten. Jag har provbakat det från "Österbottningen" med lite ändringar. Modifierat recept: 3 ägg 2 dl socker 2 dl vetemjöl 1 msk bakpulver 1 tsk vaniljsocker 2 tsk kanel 3 dl finriven rödbeta Knappt en dl kakao (istället för hushållschoklad) 1,25 dl rapsolja
Gräddas i 175 gr ca 50 minuter (provstickan torr) Någon glasyr gjorde jag inte! Kakan blev jättegod men inte riktigt som den jag ätit. Den här blev rättså fluffig. Den jag tänker på var mer kompakt, som en kardemummakaka ungefär. Kanske beror det på att jag tog kakao i stället för choklad (hade ingen hemma). I ursprungsreceptet ska det vara äppelsylt( hade ingen heller)det kan jag också tänka mig blir gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.