stols
Hej! Vi bor i ett nybyggt hus i Bollebygd som har en altan i söderläge. När solen ligger på är det rena bastun men som tur är har vi våra kära aspar att söka skugga under. En farhåga har dock dykt upp! Schaktnissen la fyllnadsmassorna på en del aspar så högt som 1-1,5 meter upp på stammen, detta för att plana ut tomten. Håller vi på att ta död på asparna vilket gud förbjude. Måste vi frigräva asparna och hur hindrar vi att massorna rasar ner på stammarna igen. Hoppas någon här har svar på detta. Stig.
Huggorm
Det är ju inte bara stammarna som tar stryk av höjd mark, utan rötterna får ju svårt att att få syre tyvärr
CGB
Ifall inte jordmassorna avlägsnas från stammen kommer asparna sannolikt att dö efter några år. Som Huggorm säger får de knappast tillräcklig tillgång till syre eftersom jorden har packats, sannolikt har också vattentillförseln ändrats i takt med utgrävningarna. Varför inte ta bort dem genast och ersätta dem med andra till tomtens storlek och utformning bättre lämpade trän?

Se också bifogade råd,
http://www.treesaregood.org/treecare/avoid...nstruction.aspx
stols
Hej! Tack för tipsen. Men idén med nyplantering finns ju inte då jag ju sa att vi vill behålla asparna till varje pris.
ingrids
Problemet är nog att de kommer att dö inom några år om jordnivån förblir den samma oavsett hur det blir runt stammen. 1-1,5 meter är rätt mycket i sammanhanget. Plantera in nya aspar mellan de gamla så får de i alla fall växa på sig en fem år eller så innan det är dags för generationsväxling.
Pernilla & Lars
Vi har ett liknande problem, jordmassan har höjts cirka 50 cm runt en ask. Kommer vår ask att dö eller kan den stå kvar? Om den nu kommer att dö är det då bättre att kapa den och i stället använda "stubben" som klätterställning?

Tacksam för svar
smiley_small_hug.gif
Cilla
Ingen av de nänmnda träden asparna eller asken kommer att klara sådana höjningar över rotsystemen oavsett om man räfsar bort lite runt stammen.

Ask är mycket känslig för rotstörningar och om den är stor kan den bli farlig. Asparna klarar rotstörningar lite bättre men schaktmassor och på en sådan enorm höjdskillnadsnivå klarar inte ens en asp. Om firman lovat att asparna ska klara detta vill jag gärna veta vilken det är för att kunna skriva om det som ett ovanligt tydligt exempel på hur markarbetsfirmor lovar livsfarliga saker för sina kunder.
stols
Hej, igen! Nu blev vi riktigt deprimerade av de svar vi fått. Verkar ju som om våra aspar redan är dödsdömda. I dag står de gröna och granna och darrar i brisen precis som de skall. Glömde att säga att schaktningsarbetena gjordes vintern 05/06. Finns det ingen chans för våra aspar om vi gräver fram både stam och ca 60 % av rotsystemet? Vi vet ju den ursprungliga marknivån.
Pernilla & Lars
Hej igen Cilla!

Tack för svar¨!
Men innebär detta att vi måste jämna trädet med marken eller kan vi kapa övre delen och använda "stubben (på säg 2 meter) som "spalje" ?

Tack!
smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Jag skulle nog säga så här. Undvik att fylla upp mot trädstammar men är skadan redan skedd så se tiden an utan panikåtgärder. En bit från mitt hus skulle man borra under en väg för att komma fram med kablar. Precis där borren skulle stå fanns en enorm poppel som måste tas bort, nästan en meter i diameter. Först sågade man ner trädet och sen skulle bara roten grävas bort. Man fick gräva, för roten fanns över 3 meter under marknivån, så mycket hade man fyllt upp för att anlägga vägar mm i trädets omgivning. Det borde ha varit 30 år sen. Ibland tål träden mer än man kan tro.
stols
Hej! Kan ingen svara på hur mycket av området runt stammen som behöver friläggas för att klara överlevnaden på asparna? Räcker en halvmåne på ca 60%? Mvh Stig Olsson
Gilbert
Hej.
Jag har sett ett exempel där de liksom grävt ut runt trädet. Lagt som runda formar på 40 cm avstånd mot stammen, hela vägen runt. På detta sätt kan man ha en annan nivåskillnad utan att jorden kommer i kontakt med stammen.

Vet ännu inte om det kommer att fungera men det kan absolut vara värt ett försök, när ni tycker så bra om era aspar.

Personligen skulle jag hellre börjat titta på möjligheten att köpa nya träd, lite äldre går att beställa. Tex björkar? smile.gif
Stella-Polaris
Ok, efter att läst tråden måste jag sticka ut lite.........

Om du så fyller på 5 m så överlever en asp....... Dvs om inte grundvattennivån höjs drastiskt...

50 cm på en ask är ingen fara
Huggorm
Om nu asparna dör, så kommer i såna fall en ruskig mängd rotskott att bildas. Väljer man ut ett par stycken, och tar bort resten, så kommer dom växa med otrolig fart, säkert en meter eller mer per år. Du kommer ha nya aspar innan dom gamla hunnit dö helt.
stols
Hej! Känner att jag måste lägga till åldern på asparna för att skapa förståelse varför de är oss så kära. Asparna är ca 40 år och väldigt pampiga. Så nyplantering av aldrig så vuxna plantor blir ju inte annat än ett klent substitut. Stig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon