Full version: Var är alla humlor?
Gloriana
Jag bor på landet och en av de saker jag njuter av varje vår är när alla humlor, tambin och vildbin börjar surra omkring i trädgården. De första humlorna brukar jag se när krokusen blommar och vartefter det blir varmare blir de fler och fler. Så icke i år - varför? Jag hittar nästan inga humlor trots omfattande blomning av både träd, buskar och perenner i hela min stora trädgård. Det är riktigt läskigt faktiskt! -fear-.gif Finns det någon som kan ge mig en förklaring? Har den mycket fuktiga vintern lett till att övervintrande humlor dukat under av svampsjukdomar?

Har någon annan än jag gjort samma iakttagelse - mycket färre humlor än vanligt?
Fågelvägen
När Salixträden blommade hördes surr som vanligt, men nu när blåbären, päron- och äppelträden står i full blom verkar det mycket tystare än det brukar. I vårt grannskap har en duktig biodlare flyttat bort, vilket ju borde märkas. Men humlorna? Jag är orolig, liksom du Gloriana. no.gif
CillaM
De är nog hos mig hela gänget, här surras det ordentligt giggle.gif
embees
CITAT (Gloriana @ 11-05-2008, 21:56) *
Jag bor på landet och en av de saker jag njuter av varje vår är när alla humlor, tambin och vildbin börjar surra omkring i trädgården. De första humlorna brukar jag se när krokusen blommar och vartefter det blir varmare blir de fler och fler. Så icke i år - varför? Jag hittar nästan inga humlor trots omfattande blomning av både träd, buskar och perenner i hela min stora trädgård. Det är riktigt läskigt faktiskt! -fear-.gif Finns det någon som kan ge mig en förklaring? Har den mycket fuktiga vintern lett till att övervintrande humlor dukat under av svampsjukdomar?

Har någon annan än jag gjort samma iakttagelse - mycket färre humlor än vanligt?

Här i hos mig har jag nästan inte sett några bin alls och färre humlor än vanligt. Det är bekymmersamt.
KURT
Mängden insekter på våren beror i hög grad på hur bra föregående sommar var - inte bra!
LindaA
Och vi har humlor i massor! Och bin och annat som surrar.
Humlorna är dessutom extra stora i år känns det som.
amaira
Humlorna har väl samlats hos mig... Tänker, att ovanligt många drottningar överlevt den milda vintern. Först ut var jordhumledrottningarna, och sedan kom mängder med hushumledrottningar.
De har också en förmåga att komma in ohmy.gif i år. Har släppt ut surrande jättehumlor vid ett flertal tillfällen, men två stycken hann jag inte med - i en del av huset där jag inte är så mycket. Så, en död jordhumla och en död hushumla inomhus. -cry-.gif

Det är tydligen väldigt lokalt, vilket antal de håller, de kära små liven.

Om det finns bin eller inte beror förstås på om det finns bikupor eller inte i närheten. Här är det grannens bin som huserar, till min stora glädje. Vi har gott om biodlare här på Mälaröarna, tack och lov.

Hur det är med vilda bin vet jag inte, men det finns väl knappast särskilt många? Honungsbin menar jag. Hoppas jag har fel.

I min trädgård surrar och flyger det i stor mängd - men så är jag också miljömedveten. Inte ens konstgödsel använder jag, eftersom det minskar insekts- och småkrypslivet.

Ovanligt många fjärilar fladdrar till min glädje, och nässelfjärilen har till och med larver i nässelsnåren. smile.gif
Gloriana
Det är ju skönt att humletillgången är säkrad på andra håll i landet men jag saknar mina humlor. En anledning till att jag, liksom amaira, inte använder några gifter eller konstgödning i trädgården är just att jag är så rädd om djur- och växtliv i trädgården. Vi har en stor tomt och nog har jag sneglat mot giftburken vad gäller ogräs men jag har aldrig använt något. I den här trädgården har det rått balans: jag har inte haft några stora angrepp av skadedjur eller sjukdomar på växterna (okejdå, liljebaggar men dom ska väl leva dom med, med ett par tusen krolliljor i olika stadier av utveckling så gitter man inte tampas med dem). Vi har också mycket fågelholkar och vinterfodrar fåglarna på vintern. Det jag funderar på är om den inte särskilt ekologiska bonden här, han odlar inget som ska pollineras, har varit för vårdslös med giftsprutan....inte något angrepp på bönder generellt är det bäst jag tillägger!

Om det finns någon kunnig person som har fler möjliga svar, förutom den usla sommaren, vill jag gärna veta!
Gossen Ruda
Det är nog svårt att ge en entydig förklaring, det är många faktorer med i spelet. Dålig sommar ger färre som kan övervintra, en mild fuktig vinter kan medföra att många drunknar eller drabbas av mögel mm. Det varierar tydligen i olika delar av landet, jag tycker jag ser lite med humlor i år.
Gossen Ruda
Dubbelinlägg.
evni
CITAT (LindaA @ 12-05-2008, 05:10) *
Och vi har humlor i massor! Och bin och annat som surrar.
Humlorna är dessutom extra stora i år känns det som.

Samma här.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon