Full version: Nytt dammbygge
DragonLady
Japp.. då var vi i full gång med den nya dammen.
Har grävt hela dagen o nu i skrivande stund fyller vi den med vatten.
Det skall bli spännande o se om man lyckas med kanterna o vattenfallet, för o inte tala om den stackars fisken.. smile.gif
Kom gärna med kommentarer samt fråga gärna hur vi gjort om ni själva skall bygga eller så, kan inte så mycket om fisk så om någon har bra tips är jag mycket tacksam yes.gif

Här pågår demoleringen av den gamla dammen sweatingbullets.gif
DragonLady
Här grävs det..
Monaxe
Spännande! ser fram mot fler foton för att få uppbyggnaden oxå! shy.gif
DragonLady
Har precis fyllt i vatten nu, det tog ett tag... så imorgon börjar kantarbetet naughty.gif
Monaxe
Vad ska det bli för kanter och vad ska du ha för växter?
DragonLady
Det kommer att bli mycket stenkanter.. gillar det rena utseendet samt att det passar mer min trädgård.
Mycket gräs o grönt, vattenmynta, kalla, iris samt näckros, vill inte ha för mycket som döljer vattnet.
Under ytanväxter, renande som vattenkrassula, vattenpest, hornsärv.
Flytande, vattenhyacint, vattenaloe.
Man får se allt eftersom man planterar hur det blir.
eld och vatten
Hej vilken typ av vattenfall har du tänkt göra. kommer du att montera någon form av belysning i dammen
DragonLady
Ja belysning skall jag ha.. flytande klot samma som i den andra dammen.
Fallet blir ett lugnt sådant.. vill inte ha för mycket plaskande, det kommer att rinna lite fint i bortersta kanten genom stenar.
Har inte börjat med kanten idag för jag var så trött sleeping.gif wacko.gif
eld och vatten
Det blir mysigt att se hur damm bygget växer fram. Dammar kan gärna förändras med tiden (gillade stilen på den gamla) men en trädgård är alltid rolig att förändra. sweatingbullets.gif smile.gif
DragonLady
Ja en trädgård är ju i ständig förbättring yes.gif
.. tror inte denna dammen blir så helt olik den förra om jag känner mig själv rätt shy.gif
DragonLady
Kanten på dammen påbörjad.. mycket lir är det sweatingbullets.gif
Vad tycker ni hitills?
DragonLady
Är det någon som vet vad de igentligen menar med planteringsdjupet på plantorna man ska ha i dammen?
T.ex. om en planta skall planteras på ett djup mellan 0-20cm. räknar de då från botten av krukan och 0-20cm upp, eller från toppen av krukan och 0-20cm upp, någon som förstår hur jag menar confused.gif
Monaxe
Tror jag fattar vad du menar, om det står 0-10 cm så räknas det från krukans botten och uppåt, dvs en växt som det står från 0 cm och uppåt behöver inte stå helt i vatten, men vill gärna ha tillgång till vatten...0-10 cm innebär alltså inte mer än 10 cm vattendjup för rötterna från krukans botten räknat. Känner att det blev rörigt det här!!! biggrin.gif
ThereseTT
Man räknar djupet från bladet det vill säga från översta lagret på jorden.
DragonLady
Ja jag trodde det också för planterinspåsen i sig kan ju vara ganska hög o stor..
Jag tar fasta på det.
Kantbygget skrider lååångsamt på.. har lite problem med min lekamen så att säga thumbdown.gif
Vad tycker ni om planteringarna i kantstenen? shy.gif

.

.
DragonLady
Idag blev fallet i stort sett klart sweatingbullets.gif

.
DragonLady
Mera bilder giggle.gif
eld och vatten
Dammen blev jätte fin. Och jag gillade ditt anorlunda fall (sätt in en bild med vattnet rinnande......snälla ) det har varit roligt att se hur ditt bygge har växt fram. Ha en dammig sommar biggrin.gif tummenupp.gif
DragonLady
thanks.gif

Jag tar ett kort på bara fallet imorron då flirting.gif
Här är ett by night.. har köpt nya lampor som ligger i kanten, fast det blev inte så bra bild no.gif
........ svårt o ta kort när det är mörkt o ha en dålig kamera...
DragonLady
Här kommer då en bild på fallet, ville inte ha för mycket skvalande därför blev det ett väldigt stillsamt vattenfall yes.gif
eld och vatten
Tack för bilden det blev mysigt. Tyckte om bilden du tog i mörker . Tänk vad en belysning kan göra när den lyser upp en damm eller en buske. Det gör en fin stämning i mörker tummenupp.gif .Man längtar till hösten .känns lite surt med ljus dygnet runt
DragonLady
thanks.gif

Var inte orolig för ljuset.. det försvinner snart nog.. crying.gif
Skall ha lite mer belysning till dammen, bl.a de 2 andehusen skall ha belysning också, samt en liten vid fallet så det lyser upp vattnet som rinner från den stora stenen tänkte jag på nåt vis yes.gif
Biggan_
Så roligt att följa ditt dammbygge. Den blev ju jättefin! bravo.gif
DragonLady
thanks.gif så mycket shy.gif
Snart är den klar för de små firrarna.... hoppas de kommer att trivas happy.gif
DragonLady
En kalla som jag trodde dött o som jag slängt i en skräphög förra året här brevid fallet på dammen fick för sig att den inte ville vara död längre bravo.gif
Anki V
Oj…Den här tråden hade jag missat! Va fint det blev och vad kul det hade varit att få tråden som följetong.

Slarvigt av mig…får skylla på att det varit mycket ett tag.

/Anki

DragonLady
thanks.gif shy.gif

... Ja tillomed firrarna verkar gilla läget giggle.gif
Grå
Den här tråden har jag faktiskt inte sett innan. Det var attan vad vackert... lite mystiskt sådär tummenupp.gif

men du... rökmaskinen..? Var inte det obligatoriskt? tongue.gif
DragonLady
rotfl.gif

Nä... det blir verkligen ingen sådan i min damm... o inga rosa flamingos heller nono.gif rotfl.gif
Grå
.... men en liten neongrön slända..? På en si sådär 15-20 cm mellan vingarna... Som vickar så fint fram och tillbaka när man petar på den... Hmm?

Vi stoppade faktiskt i tre firrar i våran damm idag smile.gif Ska bli intressant att se om de lever när jag kommer tillbaks från jobbet imorgon biggrin.gif
DragonLady
nono.gif

Ja det är spännande med firrar, jag blir lika förundrad varje morgon när jag kommer ut och ser att de fortfarande lever giggle.gif
Jag tror inte min herr mäster sett att det finns firrar i dammen ännu... när han väl gör det så kommer han sitta som limmad där och fundera på hur han skall komma åt dem yes.gif
DragonLady
En liten uppdatering på dammen..
Den är ju inte färdig än pga. min dåliga lekamen men firrarna verkar trivas. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon