|
Full version: Kornett-blomma
Hej !
Köpte för ca två mån sen två styck kornettblomma. De blommade fint i en månad. Sen tog blomningen slut och det fanns bara gröna blad. Nu till min stora förvåning såg jag att det är nya knoppar på gång. Två-tre har till och med slagit ut. Vad ska jag göra för att Kornetterna ska fortsätta trivas hos mig, har hört att de ska vara utomhus på sommarn. Hur snart ? Sol eller skugga ? Ska de inte vara kallt ?
Hälsn Tepa
Tackar och bockar, Fenja.
Hälsn Tepa
Jag har mina i norrfönster och där trivs de bra,blommar hela sommaren.Vattnas regelbundet,jag ger låntidsverkande gödning typ osmocote.Har aldrig haft mina ute.Jag har bara 4 st.
Renate
Jag har också mina i norrfönster, hon som sålde dom sa att de gillar det. Men mitt hus står så på tvären i vädersträck så det är nog snarare nord-väst fönster. Jag blev så oerhört överraskad när jag såg dessa nya knoppar att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Min erfarenhet av att få blommor att blomma om är NOLL. Jag ar verkligen överraskad. Nu har min andra Kornett också fått knoppar. När jag berättade för min käre make att min Kornett-blomma har fått knoppar, så sa han: "VAD ?" Jag sa då KorNett, inte Corvette...
Hälsn Tepa
Hej
Jag lyckades ju inte övervintra mina fina Kornetter, alltså köpte jag nya. Och oj vad jag är nöjd med dom, lyckas jag inte nästa vinter heller, så köper jag nya. Har aldrig varit med om maken till tacksamma blommor. Nya små blomstänglar poppar upp ur jorden, hädanefter ska det alltid finnas Kornetter på våren i mitt köksfönster. Jag är SÅÅÅ glad över dom.
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2009, 07:48
Kornettblomma är även lätt att föröka med blad och bladbitar.
Mina brukar alltid övervintra men de ser ju lite risiga ut, efter omplanteringen i februari brukar de sätta fart. Jag plockar bort blommorna i början på våren så bladrosetten får växa till sig då får man sedan den där massiva blomningen som man ex. ser i Dibleys katalog.
Lilian896
17-04-2009, 07:18
CITAT (tepa @ 11-05-2008, 22:02)  Hej !
Köpte för ca två mån sen två styck kornettblomma. De blommade fint i en månad. Sen tog blomningen slut och det fanns bara gröna blad. Nu till min stora förvåning såg jag att det är nya knoppar på gång. Två-tre har till och med slagit ut. Vad ska jag göra för att Kornetterna ska fortsätta trivas hos mig, har hört att de ska vara utomhus på sommarn. Hur snart ? Sol eller skugga ? Ska de inte vara kallt ?
Hälsn Tepa Hej, jag har nog haft mina Kornettblommor i ca tio år, samma exemplar. Jag har dem i österfönster och skyddar dem från solen när den är som hetast. Annars så står de på samma ställer året om. Vattnas lite mindre på vintern. Man ser när de behöver vatten för då slokar de. Näring en gång i veckan sommartid. Planterar om dem i februari månad och då ser de ledsna ut men återkommer ganska så fort. Plocka bort blad om de blir för många för annars kväver det blommningen. Likadant gör jag med Saint Paula.
Oj vilka gamla Kornetter du har, Lilian. Nu måste jag fråga hur du förvarar dem på vintern ? Hur svalt ? Ljust ? Hur mycket och hur ofta vattnar du dem då ? Nästa vinter Måste jag bara lyckas övervintra dom.
Hälsn Tepa
Lilian896
17-04-2009, 08:15
CITAT (tepa @ 17-04-2009, 08:44)  Oj vilka gamla Kornetter du har, Lilian. Nu måste jag fråga hur du förvarar dem på vintern ? Hur svalt ? Ljust ? Hur mycket och hur ofta vattnar du dem då ? Nästa vinter Måste jag bara lyckas övervintra dom.
Hälsn Tepa Hej Tepa. Jag har dem i samma fönster även på vintern i vanlig rumstemperatur men vattnar sparsamt kanske en gång i veckan men bara lite. När bladen sloknar behöver de vatten men bladen kan också sloka om de får för mycket vatten. Ett tips är: Använd plastkrukor och när de är lätta behövs vatten, är de tunga inget vatten. Jag brukar vattna på fatet ungefär må, ons och fredag. Vid värme kanske lite oftare. Näring en gång i veckan på sommaren. Klipp av blomstänglarna efter blommning ner vid jordytan.Kornettblomman vill ha ljust men inte soligt. Jag har aldrig haft mina utomhus. Vid omplantering kan blomman delas och rensas ut från gamla vissna blomstänger. Jag är galen i Kornettblomma och har sju olika färger men vill gärna ha fler färger. Jag gör lika med Hibiskus men de behöver mycket mer vatten.
Hej och tack, Lilian. Vilken värdefull info. Alltså du har inte heller haft Hibiskusen ute på sommarn ? Jag ska nog ta ut mina både Kornett o Hibiskus i sommar. Men i övrigt tänker jag göra som du gör, hört att många krukväxter trivs ute under tak på sommarn. Konstigt ändå att endel säger att Kornetterna ska övervintra svalt....? Men det tycks ju funka ändå för dig. Vilka färger har du ?
Hälsn Tepa
Lilian896
17-04-2009, 09:10
CITAT (tepa @ 17-04-2009, 10:00)  Hej och tack, Lilian. Vilken värdefull info. Alltså du har inte heller haft Hibiskusen ute på sommarn ? Jag ska nog ta ut mina både Kornett o Hibiskus i sommar. Men i övrigt tänker jag göra som du gör, hört att många krukväxter trivs ute under tak på sommarn. Konstigt ändå att endel säger att Kornetterna ska övervintra svalt....? Men det tycks ju funka ändå för dig. Vilka färger har du ?
Hälsn Tepa Hibiskus kan nog var ute på sommaren men inte Kornettblomman, jag tycker i alla fall inte det. Kornetten vill inte ha direkt sol men ljust. Jag har aldrig haft dem svalt på vintern. Jag har följande färger: Röd, blå, vit, ljusrosa, ljuslila, mörkrosa och en som är både blå och gul. Lycka till!
Vilka spännande färger, Lilian. Jag har bara sett de två färgerna jag har. Alltså blålila och röd-rosa-cerise...Men här på Åland är ju inte urvalet lika stort. Mina Kornetter stod ifjol under tak på altanen, fick ingen direkt sol, i sydost-läge. Dit ska de i sommar igen.
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2009, 12:02
Beställ Dibleys katalog (gratis) och njut av alla de olika slag av streptocarpus som de har. De skickar sina plantor till hela EU det är dock småplantor de skickar. http://www.dibleys.com/
Senorita
19-04-2009, 22:26
Hej! Jag tror inte heller att kornettblomma ska vara ute på sommaren, men en altan är ju ett mellanting...! Har haft rosa kornettblommor men de är tyvärr utdöda, däremot trivdes min röda mycket bra. När jag planterade om den i början av mars var den så stor att jag delade den i 10 nya plantor, som fick stå under plastpåsar i ca en vecka - 10 dar. Alla verkar ha tagit sig, så nu får jag börja dela ut till släkt och vänner...! Mina trivs bäst i norr-nordostfönster, men kan också stå t ex i västerläge innanför en rad med andra krukväxter.
Lilian896
12-05-2009, 07:17
CITAT (tepa @ 17-04-2009, 11:19)  Vilka spännande färger, Lilian. Jag har bara sett de två färgerna jag har. Alltså blålila och röd-rosa-cerise...Men här på Åland är ju inte urvalet lika stort. Mina Kornetter stod ifjol under tak på altanen, fick ingen direkt sol, i sydost-läge. Dit ska de i sommar igen.
Hälsn Tepa Kolla denna sida så ser du hur många färger det finns på Streptocarpus. Det är väldigt många. Många bra tips finns här också http://www.streptocarpus-info.comMvh Lilian
Tack, Lilian. Dom är så fina så man smäller av ! Mina två blommar så vackert ännu. Vattnar underifrån en skvätt tre gånger i veckan.
Hälsn Tepa
Hej
Jag köpte ju nya Kornettblommor i våras, lyckades inte med övervintringen av mina tidigare dito i vintras. OJ OJ dessa blommor är numera en av mina absoluta favoriter ! De blommar överdådigt ännu !
Mvh Tepa
Lilian896
16-08-2009, 13:38
CITAT (tepa @ 15-08-2009, 23:31)  Hej
Jag köpte ju nya Kornettblommor i våras, lyckades inte med övervintringen av mina tidigare dito i vintras. OJ OJ dessa blommor är numera en av mina absoluta favoriter ! De blommar överdådigt ännu !
Mvh Tepa Hej, oj vad fina de var. Det är mycket vackra blommor om de trivs. Jag har köpt lite nya färger men enbart blad som jag har satt i jord och de har nu kommit lite nya små blad. Men det tog 8 veckor innan något hände. Alla (sju stycken) utom en har tagits sig. Blir kul att se när de blommar till våren.
AnneMysan
16-08-2009, 17:14
Jag köpte en vit, som jag helst vill ha, förra året på sensommaren. Tror jag gav 10:- för den, då den nästan var slutblommad. Sparade den iaf över vintern, och trodde nog inte att det skulle bli något. Nästan alla blad försvann och jag gömde den bakom gardinen. Men det blev det. Nu har den blommat sen i början av juni, och är fortfarande full i blom.
sqrulan
24-10-2010, 11:52
Här kommer lite bilder på mina streptocarpus älsklingar, har ni några fina att visa upp? det vore roligt att få se!
Weismoor red [attachment=55792:weismoor_red.JPG]
Morion [attachment=55793:Morion.JPG]
Leyla [attachment=55794:Leyla__2_.JPG]
Gwen [attachment=55795:Gwen.JPG]
Gloria [attachment=55796:Gloria.JPG]
Frosty diamond [attachment=55797:Frosty_diamond.JPG]
Crystal snow [attachment=55798:Crystal_snow.JPG]
Namnlös cerise [attachment=55799:Cerise.JPG]
Lilian896
24-10-2010, 12:27
Hej, här kommer en bild på en del av mina streptos som de blommade i våras. De blommar fortfarande men tyvärr har jag ingen nyare bild.[
sqrulan
05-11-2010, 16:08
 Undra varför jag missat att se dina streppar Lilian? Dom är ju jättefina! Har du namn på dom alla också? Jag lääääntar till våren då kanske jag får mera blommor i mina som ännu är ganska nya.
Lilian o sqrulan, vilka fina färger ni har på era fina streptocarpusar  . Det är en sådan rar mormorblomma för mig som jag börjar tycka om allt mer och mer. Min faster delade sin växt i våras och då fick jag en liten bladrosett av henne. Så här såg den ut i somras när den började blomma. Sen har den fortsatt att blomma hela hösten. Nu ser jag inga nya blomstjälkar som är på gång, men det kanske kommer... [attachment=56066:Hembakat...tocarpus.JPG]
sqrulan
05-11-2010, 21:02
Den påminner om min ceriseblommande.  Du har så söta arrangemang!
Crazy4Flowers
05-11-2010, 23:19
Jag var helt galen i Streptucarpus förut, samlade på mig massor, denna var den som blommade helt galet för mig, helt makalös var den. Tyvärr så kan jag inte ha dom då min sambo har allergier och dessa blommor är inte alls bra för dom med allergi.
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-11-2010, 23:19)  Jag var helt galen i Streptucarpus förut, samlade på mig massor, denna var den som blommade helt galet för mig, helt makalös var den. Tyvärr så kan jag inte ha dom då min sambo har allergier och dessa blommor är inte alls bra för dom med allergi. Vilken otrolig blomprakt  , men så synd med allergin när du nu är så duktig på att sköta dessa godingar. Finns det några blommande krukväxter som fungerar för din sambo då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|