DragonLady
Vad innehåller havsvattensand för ämnen?
Under vår matjord har vi gammal havsbotten av sand..
Jag undrar lite om sanden innehåller mycket kalk eftersom den är full av snäckskal.
Eftersom jag planterade min magnolia idag undrar jag om den kommer att trivas? men om det är kalkrikt gör den ju inte det.. eller?
Orkidétjuven
Den kommer nog inte alls trivas där.-
Havsand är kalkrik och ibland full med olika salter.
DragonLady
Gäller det även urgammal sand som denna?, för denna havsbotten är väl sedan istiden eller nåt giggle.gif yes.gif
Har planterat magnolian i en upphöjd bädd av torv,grus o matjorden som ligger ovanpå sanden så den står ju inte rakt i sanden bara.
ingrids
Jag har lite svårt att tro att den skulle få problem i en upphöjd bädd - det låter ju som att du pysslat väl med din magnolia smile.gif
DragonLady
Jo jag har försökt att göra detta men det slog ju mig att den sanden jag fyllde upp bädden brevid hålet för magnolian med var ju full av snäckskal o vad det kunde innebära gick ju inte upp för mig förrän när jag var klar.. blink.gif
Jag hade tänkt fylla på med rododendronjord uppepå oxå men jag kanske måste ta bort en del sand först, eller tror ni det klarar sig eftersom sanden är så gammal?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon