Chruss
Tidigt i början av året köpte jag våreld (de med dubbla blommor) och en massa pelargonsticklingar.
Tog inte lång tid förrän vårelden låg ner .... stammen hade vikt sig och när jag tittade närmare var den mjuk och rutten några cm upp från jordytan.
Sedan dröjde det inte länge förrän varenda pelargonstickling följde med, en kom upp en bra bit men sedan vek den sig också. Klippte av den en bit upp för att anv den som stickling men den ruttnade också bort under tiden i vattnet.

Gick tyvärr inte tillbaka med blommorna, det jag vet har hänt förr är att när de får blomleveranser så står dte ute i kylan lite för länge och det var det jag trodde hände mej också.

Men nu börjar det bli lite för mycket - fick pelargonskott av en vän, den ena ruttnade direkt...den kom inte från det stället ens...?

De står i ett ljust soligt rum som jag använder för att driva upp skott och tomater.
De har inte fått för mycket vatten så vad är det som händer??? Någon som vet?

Blomjorden har varit varierande sorter, jag vattnar ovanifrån på alla blommorna...
evni
Hej Chruss !
Vad tråkigt -cry-.gif med dina sticklingar.
Jag vet nog inte vad som kan ha hänt.
Det första jag tänker på är nog att du sätter dina pelargonsticklingar i vatten (eller var det bara den som du tog av)
Dom ruttnar lätt då. Sätt dom direkt i jord.
Hoppas någon annan har en bättre idé vad som kan vara felet.

/Eva
KURT
Unga sticklingar eller nysådda plantor som just kommit upp kan drabbas av rothalsröta, det brukar man oftast försöka lösa genom att ha bra med dränerande material (t ex perlite eller grus) intill stjälken. Men jag har inte hört talas om det när det gäller sticklingar i vatten.
Chruss
CITAT (KURT @ 12-05-2008, 08:06) *
Unga sticklingar eller nysådda plantor som just kommit upp kan drabbas av rothalsröta, det brukar man oftast försöka lösa genom att ha bra med dränerande material (t ex perlite eller grus) intill stjälken. Men jag har inte hört talas om det när det gäller sticklingar i vatten.

Den här rötan - är den smittsam på något vis?
Gogglade lite och fann att kylig jord inte är bra och det kan ju stämma med att företaget ofta låter sina blommor stå väldigt kallt ett tag innan de kommer in i butiken.

Orkidétjuven
Jag tror inte riktigt att sambanden hänger ihopp det är nog bara otur, men tråkigt är det.
calandivan kan ha stått för blött innan du köpte den och en liten skada på stammen elelr ngt annat litet angrepp kan ha gjort den mottaglig till röta.

använd en bra väldrenerad jord blandat med perlite. Prova vattna underifrån. det brukar kunna ge ett bättre rotsystem som går på djupet.
oftast ger det kraftigare och mer motsråndskraftiga rötter om de dras upp i jord än i vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon