Full version: Parkslide
jemtbear
Halloj
Söker nån medlem som ev kan ha samt vill dela med sig av detta sk. ogräset Prakslide ( Fallopia japonica )
Jag har en park som jag vill få igång den är ca 9000kvm så jag har plats för parksliden
mvh
Gunnar
Monica M zon 4
Skojjar du? Jag gjorde misstaget att plantera in parkslide i min trädgård. Tyckte busken var fin och tog en liten planta. Har nu kämpat i ett par år för att bli av med den. Den sprider sig oerhört aggressivt. mad.gif Hädanefter ska jag aldrig plantera något utan att ta reda på vad det är för något. tongue.gif

Var någonstans bor du? Här i västsverige tycker jag man ser den i många dikeskanter så det är väl bara att gå ut och gräva upp en liten tuva. På väg 156 mellan Skene och Hällingsjö finns massor. Tror knappast du hittar parkslide i någon plantskola precis.
Ingrid på Västkusten
Don't do it! Den går itne att utrota sedan :-( 9000 kvm elelr inte. Du vill väl inte förstöra Din mark?

Hälsar ingrid
Hannele
Parkslide är väl den enda växt jag inte skulle plantera i min trädgård.
Fast till och med knölklocka har jag tagit in med flit.
I så fall får du plantera parksliden i en latrintunna.
Charlotte V
Håller med ovanstående talare! Vet du verkligen vad du gör??? Även om du har en stor yta, skulle jag aldrig plantera in den om jag var som du!!!

Om du verkligen vill ha plantor, kanske du ska skriva var du bor så ökar chansen att du får tag i någon som har i närheten.

Charlotte
milla
Jag såg också på gröna rum som du nog gjort och tänkte direkt, Perfekt något för min"Park". Behöver lite skugga och vindskydd som snabbt brer ut sig mer än hjortarna hinner käka. Stack direkt till en planskola men hittade inget sad.gif
Jag tänkte ha den som lite skugga och vindskydd framförallt för mina hästar. Är det nån som vet om den är giftig?
Jag bor i skåne, Sjöbo så om nån har några små skott, så hör gärna av er! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Ajajajajajaj -sedan har de inget att äta :-(

Många som planterade nån rugge för att ha skydd etc etc - de är alltså helt döa på vintenr och ger NOLL då samt spirder sig som kirskål och märks betydligt mer :-((

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon