Cassiopeia
Min man grävde en ny rabatt till mig igår. wub.gif
Rabatten har formen av en fjärdedels cirkel och längst in mot mitten i den tänkta cirkeln står en tall. Jag tänkte plantera någon klätterväxt längst in som får klättra uppför tallen. Det blir i österläge men det är ändå sol där större delen av dagen då vi inte har något som skuggar från söderhållet. Jag vill helst ha något som kommer igen år efter år och som blommar så mycket/länge som möjligt.
Jag läste lite om klematis men det stod att de gillade skuggigt läge... vad finns det annars att välja på?
Är klätterrosor svåra att sköta? Finns det någon sort som blommar lääänge?
Kaprifol, är det snyggt? Vad finns det annars? Vill helst inte ha krasse eller murgröna.

[attachment=18063:tartbitsrabatt.jpg]

Nu är det skuggigt på denna bild, men den är tagen 18.40 också.
Fenja
Problemet är att trädet kommer att ta mycket av vatten och näring så det blir kanske svårt att få något att överleva där. Om du gräver djupt och lägger i markduk och sedan bygger rabatten uppåt så blir förutsättningarna bättre, du bör också använda bra jord eftersom skogsmark ofta är lite fattig på näring och annat.
Kaprifol borde fungera bra, de växer vilt ofta så att de slingrar på träd. Kolla på remonterande klätterrosor, de blommar om flera gånger, klematis, vildvin, klätterhortensia är andra tänkbara alternativ. Rosenvialer har en överdådig blomprakt under en lång period också, men de blir inte så höga.
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Hmm ojdå. Tror inte det går att gräva så väldigt djupt, men jag ska försöka. Annars får jag göra mitt bästa med vattning och gödning.
Vilket är lättast att lyckas med av klematis och klätterrosor?
Boxer
De flesta klematis blommar bäst i sol men fötterna vill ha det skuggigt. Man kan plantera något lågt framför som skuggar.
MariaS
Minikiwis kan jag tänka mig gillar läget! Men de behöver vara två! Men har du fler träd, kan ju Oskar bo vid det ena och ngn av damerna vid det andra!
Mollis
Jag hade ett nästan identiskt läge hos mig, provade med en Klematis men den ville inte alls, jag struntade i det här med klättrande växt där och satte riktigt torktåliga perenner istället, vill inte göra dig nedslagen, det kan säkert gå om man kämpar lite rolleyes.gif Låt oss gärna veta vad du valde och hur det gick!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon