|
Hej,
Jag har en liten kryddträdgård och har precis köpt och planterat en tagetes lucida - "tagetes-dragon". Jag har en del rysk dragon sen tidigare och den brukar inte rådjuren gilla så mycket men den är kanske ganska stark i smaken. Är det någon som vet om rådjur gillar tagetes lucida?
Och öht när det gäller rådjur, finns det någon som har försökt sig på att göra en lista på saker rådjur äter resp. inte äter? Det vore ganska intressant om det fanns en sådan lista! Jag har staket runt trädgården men det är bra att veta vad man kan plantera i kanten, där rådjuren kommer åt.
Mvh,
/Ragnar
Ingrid på Västkusten
19-08-2003, 19:42
Tja - det är en ettåring förresten - men det visste Du säkert.
det är hemskt lustigt olika vad rådjur äter å inte äter i Sveriges långa land.
Funderar ingrid
Hoppsan - är den ettårig?? Det var ett misstag i så fall. Jag ville ha en flerårig växt...
Men frågan om vad rådjur äter är ff intressant. Timjan verkar inte så populärt, det har de aldrig ätit. Kaprifol och rysk dragon verkar inte höra till favoriterna heller.
/Ragnar
Jag gjorde en lista för "rådjurssäkert" för öborna på holmen där jag bor, och som fungerar ganska bra just här. Rådjur är liksom människor rätt olika, utvecklar olika matkulturer och äter olika saker beroende på klimat och tillgång - även om de liksom vi har vissa saker som närapå alla äter mycket av. Rådjurens potatis och falukorv är ju de kända tulpanerna och parkrosorna...
Rådjurssäkra växter för trädgårdsodling.
Lökar och knölar: Kejsarkrona Kirgislök Klosterlilja Kungsängslilja Narcisser (alla slags påsk- och pingstliljor) Scilla (äts sällan)Snödroppar VintergäckBotaniska tulpaner (om grannen har kultiverade)Kryddörter: Dragon Malört Santolina Temynta (blommar fint i rött)Åbrodd Annueller: Isbegonia Tagetes Vallmo Bär: Amerikanska blåbärBjörnbär (särskilt med taggar)HallonKrusbärLingon
Perenner: Akleja Aster Astilbe Brudslöja Daggkåpa Elefantgräs Fetknopp Gentiana Hasselört Höstöga Julros Kantnepeta Kungsljus Mose brinnande buske Nävor Ormrot Pärleternell Plymspirea Praktlysing Primula Prästkragar av olika typerPurpurklätt Rams Riddarsporre Silverax Sippor (Ranunculaceae) Stormhatt Törel Trillingblomma Veronikor
Buskar: Aronia Berberis Bergbambu Gullregn Hortensia Häggmispel Korneller Måbär Oxbär Sibisrisk ärtbuske Syrén Tuja Ölandstok Om du vill ha denna lista kan jag skicka den i mejl!Cilla Lundström, tomt 20www.juniper.se/tradvard
Ett- och fleråriga växter och lökar som brukar klara sig för harar och rådjur: brudslöja daglilja engelsk och sibirisk vallmo fingerborgsblomma kungslilja Mose brinnande buske ram, vipprams smörboll stormhatt vippvallmo ... eller åtminstone för rådjur akleja blodört daggkåpa dragon elefantgräs fuchsia gentiana gul krokus hasselört höstöga isop julros kejsarkrona klosterlilja krasse krissla kungsljus kungsängslilja lavendel lysing lök, olika malört nepeta ormrot pion plymspirea purpurklätt pärleternell riddarsporre salvia silverarav sippor (anemoner) sippor (hepatica) snödroppe snöklocka sockblomma stenkyndel tagetes temynta tidlösa tigerlilja treblad törel vintergäck åbrodd
Träd och buskar som brukar få vara i fred för både rådjur och hare berberis daggvide druvfläder fläder gullregn häggmispel kaprifol korallkornell magnolia måbär oxbär paradisbuske rosenhallon rönnsumak sibirisk ärtbuske snöbär (svart aronia) syren syrenhortensia try (olika slags)
De här får oftast vara i fred för rådjuren... al asp mahonia olvon skogstry spirea svarta vinbär syrenbuddleja tibast vidjehortensia vresros
... och de här för hararna alm (grövre än 15 cm) ask (grövre än 15 cm) björk (stammar grövre än 3 cm) kornell pil sälg
Obs. Några säkra garantier för att man ska få ha trädgården i fred för viltet finns dock ej. Djuren ändrar sitt beteende år från år. Om det finns många djur som söker sin föda på ett och samma område kan de äta upp praktiskt taget allt.
TÅLIGA ROSOR som mycket sällan äts av rådjur, inte behöver skötsel och som sällan får sjukdomar:
Finlands vita ros, även kallad Fylld pimpinellros (Rosa pimpinellifolia). 2,5 x 2,5 meter stor buskros med kaskader av dubbla, starkt doftande gräddvita blommor. Eldfärgade och röda höstlöv. Som solitär eller häck. Finns på tomt 20, en 3,5 x 3,5 meter stor buske.
Abbotswood. 2,5 x 2 meter buskros översållad av rosa starkdoftande blommor och på hösten röda nypon. Växer även i norrlägen.
Single Cherry. 2 x 1,8 meter stor buskros med doftande enkla karminröda blommor med silvriga undersidor på blombladen. Svarta nypon. Bildar täta häckar och buskage. Skuggtålig.
Rosa X Cantabrigiensis. 3x2 meter buskros med ormbunksliknande, matta blad och gula svagdoftande enkelblommande stora blommor. Tidigblommande. Små runda orangeröda nypon. Lämpar sig som solitär liksom till häck.
Sacramentoros (Rosa Stellata Var. Mirifica). Buskros 1,5 x 1,5 meter buskros med grågröna blad. Enkla mångfärgade blommor i rosa till lilarosa med tydliga gula ståndare. Blommar rikligt från mitten av juni till augusti. Odlas i torra lägen, stenig eller grusig jord i sol.
Storblommig Igelkottsros (Rosa X Micrugosa). 2,2 x 1,8 meter buskros. 10 cm stora enkla, rosa svagdoftande blommor. Orangeröda nypon och orange blad på hösten. Skuggtålig.
Dart’s defender (Rosa Nitida). 1,5 x 1,5 meter buskros med doftande stora blommor i rosa, med inslag av violett. Talrika glänsande röda nypon och rödgula höstlöv. Skuggtålig.
George Will. 2x1,5 meter buskros med rosa dubbla starkdoftande blommor från midsommar till oktober. Höstfärger på de annars glänsande bladen, talrika nypon. Skuggtålig.
Syvdal (Rosa Davidii). 3x2,5 meter buskros, gles med eleganta bågformade grenar. Stora blommor i rosa, röda nypon som hänger som uppochnedvända päron. Skuggtålig.
Nyponros (Rosa Dumalis). 2,5x2 meter buskros med bågformade grenar. Blågröna blad, riklig svagdoftande mörkt rosa blom med enkla blommor en månad under högsommaren. Skuggtålig.
De första två åren ger man dessa rosor bra jord, vatten och några nävar gödsel. Därefter behöver man inte göra någonting.
Tack, det var ett bra svar!
När det gäller blåbärsbjörnbär kan man kanske vara på sin vakt - för mig har rådjuren nämligen ätit av min fina björnbärsbuske, trots taggarna. Mest de unga skotten på den dock.
Jag kan tipsa om att min vinruta har fått vara helt ifred också så den verkar de inte gilla (eller så är den i fel "tugghöjd"...)
/Ragnar
kryddan
20-08-2003, 09:28
..men min krasse tycker de dessvärre väldigt mycket om, fast det kan ju vara harar som gnager av den förstås
Hej Ragnar ! Jag har också problem med rådjur, närmare bestämt 7 stycken. Dessa växter har jag som rådjuren inte har tuggat på: narcisser, lavendel, kaprifol, syrenbudleja, allium, alunrot, både röd och grön, snygg ! Köxstväxter de inte äter: morot, dill, persilja, gräslök, lök, rabaraber. Plantera inte: syrener, kärleksört, tulpaner, ärtor, bönor och sallad. Hoppas något var till hjälp. Nellie
Hej Nellie,
Hur vet du att de är exakt 7??? På ön där jag har mitt land finns det säkert ett halvdussin men jag har svårt att se någon skillnad på dem (undantaget kiden som ju är mindre, jag tror det finns två sådana).
Persilja har jag för mig att de gnagt en aning på förut, men jag kan ju komma ihåg fel. Jag har precis inhägnat landet med ett högt ståltrådsstängsel så nu kommer de förhoppningsvis inte in längre.
Men...stängslet har tillräckligt stora hål för att de ska kunna sticka in huvudet och det betyder att alla växter planterade nära stängslet är i farozonen. Jag har försökt sätta saker jag inte tror rådjuren gillar där men ibland verkar de provsmaka saker de inte gillar - t.ex. har de tuggat lite på malörten, som jag inte trodde de skulle äta av, och de slet upp halva anisisopen men lämnade den sedan på marken bara. Vandaler är vad de är!
Kan man använda alunrot till något?
Mvh,
/Ragnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|