katrin
Hej!

Min bror flyttar snart till lägenhet med balkong i söder. Han vill gärna göra balkongen mysig att sitta på, lägga trall, sköna möbler etc. Jag hävdar att det blir betydligt mysigare med åtminstone någon kruka med växter.

Problemet är att han har ett jobb som gör att han kan vara borta en vecka i sträck, och eftersom han egentligen inte är odlartypen misstänker jag att han kan glömma att vattna under längre tid än så... wink.gif

Finns det NÅNTING som kan klara sig??? Taklök? Fetbladiga växter? Något litet träd?

Idéer önskas...
LadyG
Det enda jag kan komma på är kaktus, men det är kanske inte så ombonat direkt. Olivträd tycker om sol och vill väl torka upp ibland mellan vattningarna men jag är osäker på hur härdiga de är mot långvarig torka.

Jag får saker att överleva på min söderbalkong genom att plantera buskar och träd i stora krukor, så stora som möjligt! Blandar ut jorden med perlit och täcker med leca. Då hinner de inte torka ut lika lätt ens en riktigt varm sommardag. Men man måste vara med och vattna ganska regelbundet ändå, annars torkar även den största krukan ut.
katrin
Fetbladsväxter då?? Taklök?? Är det kört?
LadyG
Väldigt bra fråga, jag har aldrig testat så det får mer erfarna odlare svara på tror jag. Kört tror jag inte det är, det kanske går att skaffa en självbevattnande kruka som bara behöver fyllas på nån gång ibland?
Martin_Blomberg
Om han sätter ihop ett självvattnande system som det jag beskriver här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=72554
kan han glömma att vattna veckor i taget. Kan han dessutom koppla systemet till en kran istället för tunna så kan han glömma allt som har med vattning att göra. Systemet sköter allt.
*Stintan*
Finns ju konstgjorda växter shy.gif
Bassam
Hej Lady G Självbevattnande de ibland möglar och växter ser dåligt vissnar och luktar illa.
Obs: det är som händer med min kompis.
Lycka till, H:Bassam
katrin
Tack för era svar!
Får höra med storebror vilken nivå han tror att han klarar av. Kanske det blir plastblommor ändå giggle.gif
lissa
Om man gör ett par små dräneringshål precis under vattenmagasinet så slipper man mögel och ruttnade växter även om det spöregnar och man är borta. Jag hade det problemet, men nu fungerar dom perfekt. Om man tror att det ska regna när man är borta under en längre tid sticker man bara in en spik i hålet för att kontrollera att det inte är täppt.
Jag har söderläge och ingen över mig, så det blir/blev väldigt varmt när solen står i zenit., men tlll slut investerade jag i att sätta upp markiser, och det ihop med rätt många självbevattningskrukor har gjort att jag numera kan ha det mesta i växtväg, plus njuta av att vara därute även mitt på dagen... smile.gif
Cassiopeia
Stenpartiväxter kan nog funka, i alla fall de med tjocka blad, som taklök. Med en ganska stor kruka som gärna får vara vit och så blanda jorden med perlit. Lägg t.ex. vit dekorationssten på jorden så hålls fukten kvar bättre och jorden blir inte lika varm.
Annars självbevattnande krukor.
Eva i Västerås
Självvattnande krukor är suveräna!
Jag använder massor av dom, snygga köpta och enkla hemgjorda (burkar eller hinkar med glassburkar, vp-rör och pinne i kork). Både inne och ute. Stora vattenmagasin kan man lämna en vecka även i juli. Mindre magasin tillåter att man vattnar varannan dag istället för varje.

Men om krukorna står så att det kan regna i dom måste man se till att dränera, många små hål precis i överkanten av vattenmagasinet Fiberduk längs kanten gör att det inte blir jord i hålen.
Möglar och ruttnar gör växter och jord om det blir alltför mycket vatten stående.

Ikeas grå kökssophinkar är förresten snygga att göra självvattnande krukor av. Dom går packa tätt på balkongen också.
Starfight
Kan visa balkonglådan jag gjorde igår som jag skall ge bort i pressent. Det är två sorters kaktusar & två sorters taklök i den. Den behöver inte passas någonting och går att ha ute hela året, suveränt bra.

[attachment=18228:blada.JPG]
Mollis
Jättefint! Älskar taklökar, har länge tänkt göra iordning en kruka med såna men nu ska jag banne mig göra det också, har en massa i trädgården så det är bara att sätta igång!
Starfight
Jag får ju visa denna, den ena kaktusen (O.budapest) i balkonglådan som jag gav bort blommar nu med sin andra blomma.

[attachment=21678:O.budapest20080722.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon