Full version: Komposteringsmedel
Stroller
Hej! Jag vill fråga på detta forum om någon vet var jag kan köpa komposteringsmedlet Fertogen.
Jag har använt det i många år, men jag hittar ingen som säljer det längre.
Jag bor i Borlänge och har tidigare köpt medlet i affärer där jag bor och det fanns tidigare också att köpa från Impecta, men inte nu längre.
Jag klipper gräsmattan med en klippare som har uppsamlare och detta gräsklipp bröts ned ganska fort med Fertogen.
Har någon annars ett bra tips för ersättningsmedel. Fertogen var biologiskt och något kemiskt vill jag absolut inte använda.
Tacksam för svar hälsar Stroller i Borlänge.

KURT
Om man bara blandar gräsklippet med annat material, gärna något mindre kväverikt, så att det blir mera luftigt så kommer det brytas ned fort. Det går sällan bra med kompostmaterial som kommer från en enda källa, och just gräsklipp brukar bli mycket kompakt i komposten.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp bättre att blanda runt eller varva mera då funkar nedbrytningen utmärkt + du kan ju gödsla med gräsklipp ifall du har så mycket. Man får jättefina grönsaker ifall man gödslar med gräsklipp och det är ju miljövänligt (+man kan även gödsla perenner, buskar, träd med gräsklipp bara man gör det innan midsommar).

Kompostjord, häst/koskit brukar annars innehålla naturliga nedbrytningsämnen + nässelvatten och dyl ska ju också kunna få fart på komposten.
josohl
Håller med de ovan, åk till närmsta stall/ridkola och ta med en säck från en bit ner i gödselstacken så har du världens bästa kompostraketbränsle!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon