Orkidétjuven
12-05-2008, 10:26
Ngn som har en ide vad detta kan röra sig om.
ca 2-3 meter hög buske. Fröbaljor, bladen viker ihopp sig under nattetid.
Röd oranga blommor.
Förekommer iaf i Florida
Men det kanske är ngn som har en ide iaf?
Fågelvägen
12-05-2008, 11:09
Någon annan kan säkert hjälpa dig bättre - här är ett par gissningar, ev. åt rätt håll:
Mimosor brukar ha ihopvikbara blad, byggda ungefär som på din bild. Men denhär busken har ärtliknande blommor, som Robinia pseudoacacia som trivs bra åtminstone upp till zon 2-3 i Sverige. Den jag sett har vita blommor, men det verkar finnas röda former också. Jag har inte hittat någon bild som stämmer. Robinian har otäckt vassa taggar. Har din buske det?
Aqvakul
12-05-2008, 11:13
Mina tankar går också mot Robinia pseudoacacia, fast jag har heller inte sett den med annat än vita blommor.
Huggorm
12-05-2008, 15:48
Det kan även vara något sorts riktig acacia, det finns många sorter i Florida
Aqvakul
12-05-2008, 16:25
CITAT (Huggorm @ 12-05-2008, 16:48)

Det kan även vara något sorts riktig acacia, det finns många sorter i Florida
Helt möjligt!
Christer i Falköping
12-05-2008, 16:44
Skulle kunna vara en blåsärt, Colutea någonting. Jag har en gul Colutea arborescens, men kan inte minnas om den slår ihop bladen på natten. Det finns åtminstone en art till och den har röda blommor om inte jag minns fel. Känsligare dock.
Christer.
Aqvakul
12-05-2008, 16:54
[attachment=18081:blåsärt.png] Kopparblåsärt
Intressant att följa i detektivernas fotspår.....
Orkidétjuven
12-05-2008, 17:44
Inga taggar.
Fröna ser och är lika stora dock platta som blodfyllda fästingar.

haha
Colutea är ingen dum gissning.
Anders zon 1
12-05-2008, 22:49
Ganska svårt att säga vad det är. Någon ärtväxt är det helt klart, men det finns mängder av arter i den växtfamiljen (flera tusen). Klart är dock att det inte är någon Acacia (har inte den typen av blommor). Som några har föreslagit så skulle det eventuellt kunna vara någon sorts blåsärt (Colutea), men jag skulle inte våga satsa mina sista slantar på det...... Eftersom den växer i Florida så är det förmodligen en tropisk/subtropisk växt som inte alls är härdig i Sverige och därför inte förekommer i handeln här.
Christer i Falköping
13-05-2008, 16:54
Vad jag vet är det väl bara en art Colutea som är riktigt härdig i Sverige. De andra klarar sig knappt i england ens.
Christer.
Tamarind kanske?
Orkidétjuven, var håller du hus ? Eller har du tröttnat på oss ? Hoppas du inte gått vilse i urskogarna på jakt efter fossiler. Någon som vet vart han tagit vägen ? Inget inlägg på hela sommarn.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.