Full version: Identieringshjälp
Orkidétjuven
Ngn som har en ide vad detta kan röra sig om.
ca 2-3 meter hög buske. Fröbaljor, bladen viker ihopp sig under nattetid.
Röd oranga blommor.
Förekommer iaf i Florida

Men det kanske är ngn som har en ide iaf?
Fågelvägen
Någon annan kan säkert hjälpa dig bättre - här är ett par gissningar, ev. åt rätt håll:

Mimosor brukar ha ihopvikbara blad, byggda ungefär som på din bild. Men denhär busken har ärtliknande blommor, som Robinia pseudoacacia som trivs bra åtminstone upp till zon 2-3 i Sverige. Den jag sett har vita blommor, men det verkar finnas röda former också. Jag har inte hittat någon bild som stämmer. Robinian har otäckt vassa taggar. Har din buske det?
Aqvakul
Mina tankar går också mot Robinia pseudoacacia, fast jag har heller inte sett den med annat än vita blommor.
Huggorm
Det kan även vara något sorts riktig acacia, det finns många sorter i Florida
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 12-05-2008, 16:48) *
Det kan även vara något sorts riktig acacia, det finns många sorter i Florida

Helt möjligt!
Christer i Falköping
Skulle kunna vara en blåsärt, Colutea någonting. Jag har en gul Colutea arborescens, men kan inte minnas om den slår ihop bladen på natten. Det finns åtminstone en art till och den har röda blommor om inte jag minns fel. Känsligare dock.
Christer.
Aqvakul
[attachment=18081:blåsärt.png] Kopparblåsärt

Intressant att följa i detektivernas fotspår.....

Orkidétjuven
Inga taggar.

Fröna ser och är lika stora dock platta som blodfyllda fästingar. tongue.gif haha

Colutea är ingen dum gissning.
Anders zon 1
Ganska svårt att säga vad det är. Någon ärtväxt är det helt klart, men det finns mängder av arter i den växtfamiljen (flera tusen). Klart är dock att det inte är någon Acacia (har inte den typen av blommor). Som några har föreslagit så skulle det eventuellt kunna vara någon sorts blåsärt (Colutea), men jag skulle inte våga satsa mina sista slantar på det...... Eftersom den växer i Florida så är det förmodligen en tropisk/subtropisk växt som inte alls är härdig i Sverige och därför inte förekommer i handeln här.
Christer i Falköping
Vad jag vet är det väl bara en art Colutea som är riktigt härdig i Sverige. De andra klarar sig knappt i england ens.
Christer.
mieb
Tamarind kanske?

tepa
Orkidétjuven, var håller du hus ? Eller har du tröttnat på oss ? Hoppas du inte gått vilse i urskogarna på jakt efter fossiler. Någon som vet vart han tagit vägen ? Inget inlägg på hela sommarn.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon