steffie
19-08-2003, 21:07
Jag har en vinranka i ett ej uppvärmt uterum (3 väggar). Den är säkert över 20 år gammal och bladverket täcker hela taket c:a 20 kvm. För 3:e året i rad börjar bladen vissna (gulna) i slutet av juli och faller så småningom av. Det är mycket frukt på rankan som ser helt OK ut nu, men men längre fram skrumpnar druvorna ihop och möglar. Jag hörde någon som misstänkte vissnesjukan. Om det är så: går den att behandla eller vad skall jag göra åt den?
Tacksam om någon känner igen problemet!
Stefan
Jag är inte kunnig på vinrankors speciella sjukdomar, men generellt för vissnesjuka är att plantor börjar sloka, ofta med gulnande blad. Ibland endast enstaka gulnande blad osom sedan kan sprida sig till hela plantan. Vissnesjukan kan orsakas av både svampar och/eller bakterier som angriper växters kärl. Almsjukan är en form av vissnesjuka.
Motmedlen är att förebygga; köpa friska plantor och sätta i frisk jord. Angripna plantor är i stort sett omöjliga att bota. Man kan testa att använda biologisk bekämpning som Streptomyces-bakterier. Om man inte gör det och tror att det är vissnesjuka man har är sättet att bli av med den och risken att den sprider sig att bränna alla växtdelar, byta jorden, rengöra och decinficera växthuset noga.
Läser man i växtskyddslitteraturen nämnder den vinmjöldagg där blad och frukt får en gråvit, mjölaktig beläggning. Druvorna stannar i växten och spricker. Mot denna kan man samla ihop alla sjuka växtdelar, göra en hård vinterbeskärning, borsta bort lös bark och eventuellt spruta med bikarbonat.
Gråmögel visar sig som bruna, ruttnande druvor och en grå beläggning på druvorna. Åtgärder är att klippa brot angripna klasar och att sänka luftfuktigheten i växthuset.
Fialotta
20-08-2003, 08:30
Jag fick tips om att bädda in med sand
runt fötterna om det är vissnesjukan, fick det på en av mina clematis
och det hjälpte förra året och i år är clematisen
frisk o fin
Ja, vissnesjuka på klematis går att bota med sand runt rothalsen. Svampen gillar inte den torrare miljö som skapas. Numera tror man att vissnesjuka på klematis är sekundär, och att den primära orsaken är obalans mellan rot och krona, och därför rekommenderas att man klipper ned eller iallafall toppar klematis vid nyplantering.
Proffsen säger att man ska ha mer än 5-10 cm sand i översta lagret runt klematisarna (som ju liksom rosor ska planteras 10 cm ned i marken). Sedan jag följde det och klippte ned dem efter planteringen lyckas jag mycket bättre med dem.
Alpiner i Halmstad
21-08-2003, 07:57
Vi fick liknande problem med vår vinranka efter det vi bytt klarglas mot tvåskiktade plasttak. Ljusstyrkan blir lägre med plast. Kan det vara så att plantan upplever det som höst när ljuset kommer under en viss nivå, och därför fäller bladen långt innan vindruvorna är färdiga?
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.