Full version: Mer hjälp
Bokmärkt
Vet ni vad det här är för blommor som jag har i min trädgård?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :-)

(den sista är en klematis, men jag vet inte vilken sort)
Bettis
Jag kan ju börja
2 = Malva? (fast blomman liknar inte det)
4=Fänrikshjärta
11=Löjtnantshjärta

Ska kika vidare
*Stintan*
5 ser ut som en anemon
9 getrams

va mycke fina blommor du har.
Cj z2-3
2= Geum, nejlikrot
7= Tovsippa
8= Viol
10 = Tiarella, Spetsmössa
Aqvakul
12:an är en klematis
Gåsis
Den första bilden kanske kan vara vitt fänrikshjärta, bild sju är tovsippa och nio är getrams. Jag håller med om att du fått en trädgård med en massa fina växter i.

/Åsa
Ingrid Zon3
Absolut, men 5 och 6 påminner om ogräs jag har i min trädgård. (Jag har numrerat 1, 2,
3, 4 osv)

Nr 5 den gula med håriga knoppar tror jag heter snokört skelört. Förutom att den är luden på bladskaften är växtsaften gul (bryt av ett bladskaft och kolla). I så fall är växtsaften irriterande för huden. Handskar på när man håller på med den alltså! Fröar av sig som jag vet inte vad...

Nr 6 kan vara löktrav, har nyligen artbestämts här så sök på den. Isf "ogräs".

Det blir lite lättare att svara om du får med lite av bladen på bilderna också :-)
Bokmärkt
Tack för alla trevliga & snabba svar! Jag ska googla växtnamnen lite och se om det verkar stämma. Det är ett detektivarbete att köpa färdig trädgård! :-) Speciellt om man har noll förkunskaper... ;-) Men det är en härlig trädgård, de som bodde här innan var mycket trädgårdsintresserade.

Jag är övertygad om att ett par av blommorna (5 & 6) är ogräs för de finns på många ställen. Löktrav har jag tagit bort förut men visste inte hur blommorna såg ut. Kirskål kämpar jag med överallt, den känner jag mycket väl igen vid det här laget. :-(

Jag ska försöka få med fler blad i framtiden. Tack igen för all hjälp! Jag återkommer säkert med fler frågor...
Heda
Tycker att 6:an har fel bladform för att vara löktrav, de har riktigt hästhovsform på bladen. Kan det inte vara Månviol, släkt med Judas penningar, har oftast lila blommor men finns i vitt...doftar gott??

Blad på 5:an vore bra (håriga knoppar)
Christer i Falköping
Ingrid, du menar väl Skelört på 5:an? Finns både som enkel och fylld. Den enkla kan bli ett rejält ogräs, medans den fyllda tar det lugnare. Violen har sortnamnet 'Freckles'. Kan clematisen vara en 'Propertius' tro, ser ut som min tyckler jag. Då skall den ha en svag men angenäm doft.
Christer.
AnniesGranny
Clematisen ser absolut ut som en Alpina (Blue Dancer?).
Ingrid Zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 12-05-2008, 20:15) *
Ingrid, du menar väl Skelört på 5:an?

Jajamensan! och nu förstår jag varför den inte var med i floran.
Tack Christer!
Christer i Falköping
Själv har jag en tendens till att alltid kalla den dårört, helt fel. Men det kanske beror på att jag kan bli galen på hur den enkla sprider sig laugh.gif
Christer.
Bokmärkt
Skelört stämmer på femman, tack Christer! Freckles var också mitt i prick!

Det verkar faktiskt inte vara löktrav. Jag bröt av en bit och den luktade inte lök som den brukar. Blomman doftar gott, kanske är det månviol som Heda skrev.

Clematisen verkar vara en blå dansare (Alpina). Tack mamma (AnniesGranny)...! ;-)

Ni är bäst! Tack igen för all hjälp!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon