jakobb
Hej! smile.gif

Jag är en nybörjare som har försökt mig på att odla lite klängväxter på min balkong.
De jag har sått och som nu har kommit upp är slingerkrasse, luktärt och blomman för dagen. Då är frågan vilken krukstorlek bör jag ha till dessa?

Jag har ett par krukor som är 24cm höga och 28cm i diameter, jag antar att det åtminstone räcker till en planta.. Går med fler än en och går det isåfall med alla de typer jag har odlat?

Tack på förhand
ingrids
Jag, som har en tendens att sätta tätt och satsa på mycket vatten och gödning, skulle våga mig på 3 per kruka för krasse och luktärt och en för blomman för dagen. Men det kan vara i tätaste laget. Beror lite också hur väl du kan hålla efter med vattning.
Fenja
Hej och välkommen hit!
När plantorna har grott och fått sina karaktärsblad (kommer efter de två första som kallas hjärtblad), så är det bra om du skolar om dem en och en i krukor på ungefär 8 x 8 cm. Härda sedan av dem långsamt och plantera dem i utekrukorna när risken för nattfrost är över. Luktärtorna har väldigt känsliga rötter som bryts lätt så hantera dem försiktigt, toppa luktärtorna efter 2-3 bladparet så buskar de till sig och blir fina.
I den krukstorlek du nämner skulle jag sätta krassen 1 och 1, blomma för dagen max 2 och luktärtorna max 3 stycken. Luktärtorna gillar djupa kärl om du kan få tag på något sådant.
Lycka till!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon