Full version: Planterat Liguster
Summer
Hej, hej!

I helgen så planterade vi en Liguster-häck. På de små plantorna så fanns det inga blad ännu. Jag och min man diskuterade om bladen kommer i år, eller först nästa år. Jag trodde i år, han nästa år. Är det någon som vet vem av oss som har rätt? Undrar också hur jag bäst ska ta hand om min häck? Vattna mycket i början, men sen då? Tacksam för alla tips! rolleyes.gif

/Summer
Summer
Hej igen,

Har en fråga till; Kan man vattna för mycket nu när de är nyplanterade? Har haft soligt väder så vi ha vattnat både kväll och morgon, ser att det inte riktigt torkat upp mellan varven. Är det risk att vi dränker plantorna?

/Summer
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer blad iår, kommer det inga blad iår är plantorna döda. Och ja det kan bli för mycket vatten speciellt ifall det är dålig dränering eller om man blandat in mycket torv. Det räcker ifall det känns fuktigt när ni kör ner fingrarna i marken, innan de fått blad dricker de knappt något sedan då de fått blad kan man behöva vattna mera. Det som dock kan vara bra nu är att ge några duschningar av själva grenarna ifall det blir varmt, det kan hjälpa knopparna att slå ut. knopparna borde sätta fart och svälla och slå ut ganska snart (plantorna är troligtvis kyllagrade ända fram tills de såldes)
Summer
Tack för ditt svar!

Då ska vi nog lugna oss lite med vattningen.. Det är så svårt när man aldrig gjort sånt här förut. Fast jag misstänkte att det kunde bli för mycket vatten. (Fast han i växtaffären sa att vi skulle "ösa på vatten".)

Tack i alla fall, du har troligen räddat en liguster-häck!! rolleyes.gif

/Summer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon