Ingrid Zon3
Vad har ni för planteringsläge på era buskpioner?

Min misshandlade stackare är planterad i kruka än så länge men den ska i jorden innan hösten. Jag har en mycket skyddad hörna i sydväst men plank mot grannen i norr. Solen kommer dit vid 11 och försvinner framemot 18-tiden.

Kan det bli bra? eller för varmt?
Christer i Falköping
Mina står i allt från sol hela dagen till halvskugga. Ju soligare, desto kortare blomningstid. Om din är ympad, tänk på att ympstället skall ned 15cm under jord ungefär. Det absolut bästa är dessutom att plantera den i 45graders vinkel. Då får själva buskpionen lättare att skapa egna rötter och blir därmed mycket härdigare. Ser inte klokt ut i början, men de nya grenarna kommer snart att växa åt rätt håll.
Christer.
Ingrid Zon3
Blir det fler blommor ju soligare den står? Eller lika? för då verkar det ju vara bättre att ha den i halvskugga...

Det här tror jag var en frösådd. Köpte den av Krupke i höstas. "Massa" blomknoppar på den, vet inte om jag borde ta bort dem (vill inte! -cry-.gif ) för att uppmuntra tillväxt?
Christer i Falköping
Ganska stor då? För en buskpion blommar inte förrän vid 6årsåldern. Inte skall man plocka bort några blommor inte!!! Njuta av dem skall man! Däremot kan man plocka bort fröhusen från dem om man är orolig att de skall ta kraft från växten. Glömde också skriva att vårplantering är det bästa för buskpioner, till skillnad från de örtartade som tycker bäst om höstplantering. Antalet blommor kommer inte att skilja nämnvärt vid de olika placeringarna.
Christer.
Ingrid Zon3
Nja, den är bara ca 50 cm hög. Men möjligen desperat efter vinterns misshandel, se http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=buskpion#
blush.gif
Christer i Falköping
Ganska stor alltså. Man kan inte säga att man häpnar över hur fort de växer. Mina åttaåriga fröplantor är kanske något över 75cm nu. Buskpioner är långtidsprojekt kan jag säga. Men när de är gamla så är de en syn för gudar. Plantera den snart och njut av blommorna och låt oss också göra det genom att fota dem!
Christer.
Ingrid Zon3
Aha! Tusen tack för svar, Christer!

Ska bara skaffa en kamera först, sen så. Knopparna är iaf mörkröda.
Christer i Falköping
Hos mig har de inte kommit så långt än. De frösådda har stora knoppar, men visar ingen lila färg än. Sedan har jag några gula, som är känsligare och brukar frysa ned på vintern. Den ena har rätt många knoppar, men små än. De andra kan jag inte se någon knopp på alls. Dessutom har jag en som får brunröda mindre blommor som hänger lätt nedåt, artnamnet är borta i huvudet just nu, den ligger långt efter de andra så där kan jag inte se om det blir knoppar än. Har en till, men den har jag nog lyckats ta död på. Eller rättare, hundarna har nog knäkt den en gång för alla. Det är inte lätt för en 40kg hund att bromsa i tid när han leker med brorsan sin. Det stryker med en del växter då kan jag säga laugh.gif
Christer.
CillaM
När odla-klubben väst var hos Peter Korn förundrades jag över hans buskpioner som var stora, frodiga och hade mängder med knoppar eller blommor. Jag frågade honom varför min buskpion som i 2 år i rad bara fått 2 och 1 knopp. Han förklarade att höstarna måste vara riktigt varma för det är då knopp-anlagen bildas. Har du hört detta förut Christer? 2:a året jag blommade min buskpion med 5 stora (enorma) blommor och sedan dess har det bara gått utför, så att säga. Och höstarna har de senaste åren vart extremt varma...
Christer i Falköping
Samma här, sämre med blommor varma höstar. Det jag fått lära mig av en mycket kunnig person är att höstarna skall vara kalla. Just på grund av att de skall kunna bilda blomknoppar. Korn kan mycket mer än jag, men i detta fallet tror jag mer på den jag lärt mig av.
Christer.
CillaM
Jag har inte tänkt på vad hösten har för betydelse för buskpionen men det lutar ju åt att det har med de kalla höstarna att göra ifall den känner för att blomma året därefter.
Anders Roslagen
Vad jag har läst så kommer de från områden där våren är fuktig och hösten torr. Vanligtvis bildas ju blomanlag bättre när det är varmt och torrt, kanske är det lika med buskpíoner?
Christer i Falköping
Inte enligt mina erfarenheter i alla fall. Kan ju också bero på vad för arter som är inblandade i de olika sorterna vi kan köpa här.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon