Jag köpte ett litet olivträd i en liten kruka på mässan i Liseberg.Ska jag plantera om det i en större kruka? vilken jord vill trädet ha i så fall.Krukan står ute i singel bland lavendel.
När jag fick mitt olivträd av min dåvarande särbo så planterade jag om det direkt. Krukan visade sig innehålla stenhård lera så jag fick banka loss leran med en hammare. Den lera som jag ville ha kvar bankade jag till smulor, vilket var ungefär 1/3 av innehållet. Sedan tog jag vanlig planteringsjord från påse och mixade ihop med leran. Trädet mår bra och har vuxit ordentligt. har en STOR kruka till den.
Alexander-VG-zon3
12-05-2008, 21:06
köp planteringsjord som du blandar upp med leca,grus ev lite lergranulat också ( den vill inte ha lerjord ) .
hittar du citrus eller medelhavsjord så passar det också .
Tack för era svar,citrus eller medelhavsjord har jag inte,vet ej om de har det på granngården.Jag har planteringsjord för proffs hemma,sedan kan jag blandar i lite aquariegrus.Det finns kattgrus i form av lergranulat det använder jag till rosplantering,det kan jag blandar i lite med.Hur stor kruka behöver jag?plast eller lerkruka?Trädet är ganskar liten än,kostade bara 75:-
Alexander-VG-zon3
12-05-2008, 21:55
lerkruka är både snyggt och bättre för oliven ,, ta en kruka som är ca 3cm större .
Tack än en gång,i morgon ska jag plantera om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.