Full version: dahlior 2003
marie i Tierp
här finns både svenska utländska o mina egna frösådder

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...58&albumid=3346
Fialotta
Marie
Jag kunde inte komma in och se bilderna, kan du inte göra ett album här på odla
jag skulle hemskt gärna vilja se dom rolleyes.gif
marie i Tierp
då prövar jag så här istället. Bilden (om det nu blir någon) visar en del av årets frösådda dahlior

marie i Tierp
kanske det blir flera bilder nu dåAnge en titel på hemsidan
här finns bilder på svenska, utländska o mina egna frösådder
Fialotta
Snacka om dahlior...jag
kan ju slänga mig i väggen ohmy.gif
Vilken färgprakt du har...blev jätteinponerad smile.gif

Tackar för titten!
Eva i Skåne
Ooooh Marie wub.gif Vilken prakt rolleyes.gif

Jag blir mer förälskad i dahlior för varje år och utökar också sortimentet sleep.gif nu när jag hittat ett sätt att lyckas med förvaringen.
Din spetiga är läcker wub.gif Har du många knölar kanske vi kan byta något till våren.....

Jag undrar en sak om dina frösådda.
Jag har aldrig sått dahlior, men jag fick en påse fröer i våras, men har inte sått några i år. Jag trodde att frösådda "bara" blev sådana låga som brukar säljas som sommardahlior, men du ser ju ut att ha fått många olika. Min påse ska också vara blandade, men har du fått både höga och låga från dina fröer?
marie i Tierp
jag började med en påse köpta fröer från Impecta, Show pieces tror jag den hette. Det bästa har jag sparat o tagit frö från ett antal år tillbaka så nu har jag min "egna blandning". några låga ca: 50 cm blir men dom flesta blir höga. Jag handpollinerar vissa utvalda blommor men låter mina bin sköta om resten. Eftersom dahlior inte är frökonstanta så blir det ett varierat resultat på varje sådd, även om fröna kommer från samma frökapsel.
Jag byter gärna bort en "spret-jänkare" mot nå´t intressant, har du några dinner-plates?
det här är Spike som är av näst största storleken
Magdalena
Vilka otroligt vackra dahlior!! Grattis!
Jag satte dahlia för första gången i år och måste säga är helt såld. Men.... jag veta inte hur jag ska förvara lökarna? Det ska vara frostfritt och högt +5 grader. Jag har ingenstans i huset där det råder sådan temperatur. Har ni några bra tips. Kylskåpet? Skaffa sk frostvakt?
Tacksam för svar!
Öland
Jag frösådde också dahlior i år och trodde väl inte att de skulle hinna blomma. Men de blommar helt fantastiskt. Det blir nog mer frösådd nästa år. biggrin.gif
Det gäller ju bara att få plats med knölarna, men jag tänkte försöka förvara dem i jordkällaren. Någon som har erfarenhet av detta?
Kajsa
Så vackra marie, sedan länge även mina favoriter wub.gif
Njöt av dina bilder!
marie i Tierp
ännu fler dahlior från Tierp...
*Felix matte*
Så mycket vackert wub.gif
Njuter av alla vackra bilder samtidigt som regnet öser ned och
termometern visar +9,3
Exotic
[COLOR=blue]Maria dem är ju bara så helt super vackra rolleyes.gif Man blir bara så sugen på att ha smile.gif wub.gif rolleyes.gif
Och dem rosa blev allt kär i dem wub.gif wub.gif wub.gif
marie i Tierp
finns kanske att köpa om ett par år. Men varför inte pröva Dinner-plates= bamsestora dahlior.
Adri-Anne
Vilka bilder, vilka dahlior!!!! wub.gif Dessa bilder lägger jag på favoriter och sedan i vinter en blåsig och kulen dag tar jag fram dom och tittar och njuuuter. wub.gif wub.gif
Hans i Mälardalen
Underbart! wub.gif Jag blir alldeles tagen biggrin.gif

MvH
Ti bee
Jag kan bara instämma, helt underbart vackert!! smile.gif wub.gif smile.gif Vilken fin färgkänsla du har också! Läcker rabatt i bakgrunden, i orange-gula toner. Läcker är också dahlia-rabatten!
Tack för titten! smile.gif
Ewa L
Underbara!!! wub.gif
Har egentligen först i år fått upp ögonen för Dahlior — vill egentligen inte ha växter som måste "baltas" med. Men eftersom jag har källare med mycket bra förvaring för växterna känner jag att det är dags. Jag trodde dock att man skulle köpa knölar, men tydligen hinner de även från frö.

Annars — det är inte så att du vill sälja lite knölar? Kan ju inte vara svårt att skicka i ett vadderat kuvert när de har blommat klart. blink.gif
Nina H
Åhhhh! Jag blir knottrig av begär. Försökte med dahlior min första sommar här, men misslyckades med vinterförvaringen. Har inte plats i kylskåpet, i matkällaren varierade temperaturen tydligen för mycket.
Finns det inga som kan övervintra ute?
marie i Tierp
jag talade med en herre här i Tierp, han hade en så bra växtplats så dahliorna stod kvar ute över vintern! Men sån´t hör nog till undantagen. Men du kan väl fröså några i vår o odla dom som ettåringar, så nya året efter osv. Det är så ENKELT så ni kan inte misslyckas!
Malutten
Ja, jag finner inga ord...
Håller med alla andra som också kollat in dina bilder.

HELT UNDERBARA!!!
rosettei
blink.gif
Suck, jag som aldrig har haft dahlior
efter dina bilder så
blir det nåt jag ska skaffa
önskar att jag hade nåt att byta med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon