Full version: Vad är detta?
Skruttis
Trots min noggranna duh.gif anteckningar om varje års frösådder så har jag lyckats missa den här lilla saken som såddes förra året.
Här inne finns ju massor av kunskap så är det möjligtvis någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vad det är? confused.gif
Boxer
kanske trädgårdsnattviol
Lars-Olof Arvids
Blommorna liknar trädgårdsnattviolens, men bladen stämmer inte. Jag skulle gissa på släktet Lunaria, d v s en släkting till månviol och Judas silverpenningar.

Olle
Lars-Olof Arvids
Eller också någon tandrotsläkting. Den är inte helt olik ungersk tandrot (Cardamine glandulosa) men bladen stämmer inte riktigt där heller.

Olle
Wilmer
Ser ut som något jag villat bort skylten till som jag tror är Judaspenningar. Nu blev jag uppmuntrad av Olle, det måste vara det jag har också (?).
Lars-Olof Arvids
Det kan det förstås vara, men var inte för säker. Det finns flera arter som är mycket lika. Blomman på Skruttis bild är troligen inte judaspenningar, men kan mycket väl vara en nära släkting. Jag vågar bara säga är att den troligen tillhör antingen släktet Lunaria eller Cardamine.

Olle
Skruttis
thanks.gif Tack för alla svar. Jag är fortfarande inte säker på vad det är men just nu lutar det åt att det skulle vara Judaspenningar. Jag har nämligen sått sådana förra året men enligt min anteckningar så slängde jag samtliga på hösten pga att de var väldigt hårt åtgångna av någon form av löss eller liknande.
Kanske kasserade jag något annat istället.
Jag får väl ge mig till tåls och se om det blir några "penningar" så småningom och så ska jag gå igenom alla mina gamla fröpåsar få se vad som kan tänkas vara någon trolig kandidat.
Återigen stort tack för era kunskaper! blomma.gif
lissa
Jag har sett några bilder som är nästan exakta som din växt , och det är som Olle säger en Lunaria, Lunaria annua, jättefin verkligen

Bäst att tillägga att jag hittade bilden på infojardin, om det skulle vara nån sorts copyright...
Skruttis
Japp, det är nog verkligen en Judaspenning.
Det är verkligen bra att spara anteckningar, särskilt om de inte är felaktiga. whist.gif
Får skärpa mig denna säsongen.
Tack för allt engagemang! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon