Full version: Frostrisk
Gossen Ruda
Hur har ni det med nattkylan? Enligt SMHI har det varit frost långt ner i sydsverige i natt. Innan jag jag åkte hem från sommarstugan igår täckte jag potatisen med fiberväv för säkerhets skull. Resten av trädgården får klara sig själv, kan inte täcka allt. Lyckligtvis värmer sjön, som håller 17 grader, men skulle det komma kallras uppifrån berget hjälper inte det.

[attachment=18133:080512_p...islandet.jpg]
Malvia

-2,2 i natt.

Har inte sett nånstans varning för frost.

I kväll ska jag täcka mina odlingar som precis kommit upp.
Alexander-VG-zon3
ingen frost här .
Lemonne

Det blev frostbevattning på jordgubbsodlingen inatt sad.gif

Själv har jag inte vågat kolla på pelargonerna som jag ställt ut... hoppas de har klarat sig!
Lars-Olof Arvids
Jag var inte hemma i natt, men nere i Stenungsund var det +7°C på morgonen. Hemma får det bara inte bli frost nu, för hela min uteplats är täckt av sådder och inkrukade växter som jag ska sälja på olika marknader.

Olle
Alexander-VG-zon3
fast om jag tänker efter så klarade mina potatis grodder på ca 2-3cm lätt frost förra våren . vilken potatis sort det va vet jag inte .
160kvm stort hus
Jag har en potatissort som heter marine, den ska tydligen klara lite frost.

Kallt i morse minus 2.3 men inget vitt på marken. Däremot såg två pelargoner ( som jag glömt täcka ) lite ledsna ut så vi får se om dom överlevde.

Hann inte titta så mycket i morse, det blir en "överraskning" när jag kommer hem. Hua.
Ezereht
Jag brukar kolla tiodygnsprognoserna på MSN, dom har "högsta och lägsta". Då kan man se om det är o eller minus nån natt och förbereda sig lite. Eftersom det är en tiodygnsprognos så rör det sig lite så om det från början står "tisdag" så kanske det flyttas en dag framåt/bakåt. Men står lägsta som 4 grader plus hela veckan så känner jag mig säker.

Väder MSN

Nu haglar det !! ohmy.gif
tepa
Hej

Är lite orolig nu för mina Dahlior o Gladiolus, som jag planterade för två veckor sen ute i landena. Det lär ju ha varit frost inatt. Jag skulle ju vara beredd med tidningar att täcka, tänkte jag, men det kom ju nog lite överraskande. Tror nog inte det var lägre än 1 minusgrad hos oss, men ändå. Bör jag vara orolig ? Ingen som kan lugna mig ? Mina naglar är i fara...(inte bita).

Hälsn Tepa
Lemonne
Ett litet tips är att om det börjar krypa ner till 4 grader framåt natten, så är det stor risk för frost under natten.
myy
Södra Stenungsund och hela trädgården var täckt av frost natten mellan måndag och tisdag. Jag hade glömt mina tomatbäbisar ute, men de ser friska ut i alla fall. Likaså de omplanterade krukväxterna som också glömts kvar. Hoppas de klarar att växa vidare...
Lars-Olof Arvids
confused.gif
Hos mig, drygt en mil norrut och ganska högt, var det inte frost i natt. Inte igår natt heller enligt vad jag har hört. Hoppas dina växter klarar sig!

Olle
Alexander-VG-zon3
-0.3c i natt men väldigt väldigt kortvarigt alla kannor,dahlior,bananer annat har klarat sig utan skador .
tepa
Hej

Dahliagroddarna såg nog likadana ut som tidigare, så tror nog inte de har tagit skada. Det är väl rötterna underst som inte får frysa ? Inte hinner väl frosten gå så långt ner på den korta tiden det varit frost ? Marken var iaf inte det minsta frusen.

Hälsn Tepa
Fenja
När jag lade mig i natt så hade vi + 1 grad här, fick täcka allt med fiberdukar och ställa ut fotogenlampor i växthuset. Dock verkar det inte ha blivit frost, sjön gör väl sitt till nu när den håller några + grader. Det var älvor över hela den vid 5-tiden i morse! Vidunderligt vackert biggrin.gif
Mvh
Fenja
Vic
Det har varit ett par frostnätter i södra Uppsala, jag hade förgrott och satt ut Swift-potatis, den hade vackra 2 dm höga stjälkar och var riktigt på G, jag hade fixat fin gödslad sandjord, ett gosigt söderläge - ingenting kunde gå fel och jag såg framför mig hur jag skördade lagom till midsommarsillen tillsammans med dillen som växer brevid.

Sen blev det kallt och nu finns ingenting kvar av Swiftens gröna blad. Jämnad med marken. Nada.

Tomaterna dog också, trots dubbel fiberduk, men bönor, kryddor, purjo, morötter och sallat lever.

Man lär sig kanske för framtiden i allafall, det är min "första säsong" så man är väl litet för ivrig kan jag tänka. TUR att jag sparade hälften av tomatplantorna.

Fast är det nån som vet om potatisen kan komma igen? Ska man låta den ligga kvar??? Den blev nog inte alldeles djupfrusen, så kallt var det inte.

VickeVire
ingrid fuxwall
CITAT (Vic @ 15-05-2008, 16:27) *
Fast är det nån som vet om potatisen kan komma igen? Ska man låta den ligga kvar??? Den blev nog inte alldeles djupfrusen, så kallt var det inte.
VickeVire

Tror säkert att potatis blasten kommer tillbaka och att du får goda potatisar så småningom
160kvm stort hus
potatisen kommer igen, den brukar bli lite sen bara.

Såg att min blast hade fått stryk den med. Fast tur i oturen var den itne riktigt död utan bara lite tilltuffsad..

Testade en ny sort, marine, den ska ju vara frosttålig. Sen den goda sorten rocket. Favorit i repris!

Tillägg: allt har klarat sig ( är nu i uterummet ) utom de fyra pelargonerna vid garaget ( kallare där?? ) som ser verkligen ledsna ut.

FÅ se om dom återhämtar sig eller om man får köpa nya.

Att man aldrig lär sig, samma visa varje år. *suckar*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon