Full version: Minusgrader
kikalt
Hej,

Jag hade planerat att redan vara färdig med sådden, men blev försenad. Ska så salladshuvud, plocksallad, sommarmorötter och höstmorötter. Ska även sätta potatis och peta ner sockerärter och bönor nånstans.

Nu har vi minusgrader på nätterna och jag undrar om jag i så fall måste vänta med att så eller om det klarar sig?
KURT
Morötter, sallad och poptais kan du så/plantera. Men bönor och ev ärtor vill inte ha det kallt.
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta ett litet tag till med bönorna (det bör vara +15C i marken vid bönsådd) men resten borde du kunna så/plantera, potatisen vill nog ha en +8C men såpass långt borde det väl kommit i Uppsala även om ni brukar ha ganska mycket lera som värms upp sakta på våren.

kan tillägga att mina sockerärtor redan har tittat upp de brukar bara behöva ha +5-7C i marken vid sådd.
kikalt
Tack så jättemycket för ditt snabba svar! Då ska jag fixa i ordning pallkragen åt det som ska vara där och vänta med bönorna och ärtorna. Dom ska ändå stå på annat håll.
Malvia

Jag sådde ute för förra helgen.

Du kan lägga på en fiberduk tills de kyliga nätterna är över.
kikalt
Åsa: jag ska sätta potatisen i pallkrage, så det blir inte direkt i lerjorden i år. Håller jorden värmen även om det blir kallt ute på nätterna? Och är det större risk för att jorden kyls ner på nätterna när man har pallkrage och inte sätter direkt i marken?

Vad kul att sockerärterna redan har tittat upp, då vågar jag mig nog på att sätta ner några såna också! smile.gif Bönorna får vänta, och potatisen kom jag just på att den tvunget måste vänta, eftersom den inte fått tillräckligt långa ögon än.

Malvia: fiberduk var ju en bra lösning på allt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon