Full version: Gul pimpinellros
Gåsis
Jag har sett en ros som jag tycker är underbart vacker men som jag förstås inte har en aning om vad det är. Den är gul i blomman, blommar rikligt men kort och ser annars ut som mina vanliga rosa pimpinellrosor, såna som sprider sig med en massa rotskott. Någon som vet vilken ros det skulle kunna vara eller kan ge tips om sorter som är liknande. Kanske tom någon som har ett skott?

Glömde säga att den växer i zon sju.

/Åsa
Margith
Skulle det kunna vara Aicha du har sett?
Jag valde Agnes istället biggrin.gif
Båda z6.
Gåsis
Jag tror inte det är en aicha, kan inte minnas den har någon färg i mitten av blomman. Är agnes bättre? Vacker var hon i alla fall.

/Åsa
Margith
Om Agnes är bättre har jag ingen aning om.
När jag skulle ha en gul ros som klarar sig hos mig, hittade jag Aicha och Agnes och valde Agnes därför att jag tycker att hon är snyggare smile.gif
Men Agnes är en rugosa (om det nu har nån betydelse).
Helenavborg
Den ros du söker namn på är förmodligen Harison's Yellow eller William's Double Yellow. De ser ut som pimpineller men blommorna är gula, rätt små, ca 5 cm breda.
Gåsis
Ja, just så ser dom ut. Ingen som har ett litet rotskott att sälja? Tack för hjälpen!

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon