rosennosen
Hej

Jag undrar om du kan rekommendera en, eller gärna två,klematisar som kan övervintra i kruka utomhus intill en husvägg i Oslo. . .

Den skulle i så fall stå intill ett stort hus och på en betongplatteyta. Drömmen är en blå-blommande som kan klä in ett fult ingångsparti med en dubbeldörr och det ska komma blommor läääänge så kanske jag skulle ha två med olika blomtid - en på var sida?

hoppfulla hälsningar / Ingrid
ingrids
Trixet är att välja en sort som är en helst två zoner härdigare än zonen krukan ska stå i. Nu är norska zoner ett kapitel för sig, men det borde gå att ta reda på vilka klematisar som funkar. Sedan behöver du antingen en isolerande kruka, typ Lindesbergskrukan, eller en kruka fodrad med frigolit eller bubbeplast på insidan och eventuellt lite till på utsidan vintertid.
Wilmer
Jag har haft en alpklematis i en hästmineralhink i fyra år utan vintertäckning. Bistra vintrar utan snö.. Den blommar tidigt och ev. igen på hösten.
NinaVästerplana
Hej!
Har haft en `blue boy´ i kruka sen -99 men i vår har den äntligen fått en permanent plats. Arabelle har bott i en annan kruka två år men fått krypa ner i jorden också. Båda är icke-klängande, blir ca två meter o blå.
mvh ninah
Ingrid Zon3
Jag har haft en Emilia Plater i kruka 2 vintrar utan att den brytt sig. Fast krukan var en bamsing, uppåt en halvmeter i diameter. Samma sak med en ickeklängande som heter Juuli, korsning mellan styv-klematis och klättrande.

Men nu har Emilia kommit i backen och ska klättra i en hagtornsbuske för att ge den en andra blomning, hoppas det går bra.
annette-djurö
Jag har övervintrat en Jack Maani flera vintrar i kruka. Bor i zon III. Brukar klä in hela krukan (runt om även botten )med frigolit och dra en gammal trasmatta över. Du kan få jättebra frigolitlådor från din fiskhandlare.
Jack Maani har stora blå blommor - vacker. Lycka till!
Ingrid Zon3
Mina klarade sig utan isolering.
Det var inte meningen att det skulle bli så, men gick ändå tydligen.
Finn Klematis
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2008, 22:19) *
Jag har haft en Emilia Plater i kruka 2 vintrar utan att den brytt sig. Fast krukan var en bamsing, uppåt en halvmeter i diameter. Samma sak med en ickeklängande som heter Juuli, korsning mellan styv-klematis och klättrande.

Men nu har Emilia kommit i backen och ska klättra i en hagtornsbuske för att ge den en andra blomning, hoppas det går bra.

Hej1

Juuli är en korsning mellan Viticella och Integrefolia. Det finns inget Recta i den.

Mvh.
Finn
Ingrid Zon3
CITAT (Finn Klematis @ 18-05-2008, 14:14) *
Hej1

Juuli är en korsning mellan Viticella och Integrefolia. Det finns inget Recta i den.

Mvh.
Finn

Jo, visst, stämmer utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon