CITAT (Boddie @ 13-05-2008, 10:17)

Jag håller på att rusta upp en rabatt vi har i vår trädgård som löper längs med husväggen. Vi har eftermiddags samt kvällssol alltså borde det ju vara söderläge

Jag har grävt ur för att nu i veckan lägga knäcksten. Jag tänker inte lägga någon "överliggare" på knäckstenen utan utnyttja dom naturliga "hålen" imellan stenarna för att plantera i. Det är där min fråga kommer in, jag har nada koll på det där med blommor även om det har börjat intresserad mig mer och mer för varje år så därför undrar jag vad man kan sätta där? Jag vet precis hur dom jag vill ha ser ut och det finns rosa/lila eller vita samt blå sådana blommor och dom liksom hänger ner. Har sett dom hängandes ner från rabatter bakom murar osv. Ser ut som hänglobelier men är det verkligen det? Finns det sådana som är peränna?
alltså du har nog inte söderläge utan västläge , söderläge har man sol från tidig morgon ( dvs under sommaren kan vara från 3-4 beroende lite var man bor ) och sedan går solen ner där sent på kvällen ( förnatten ) .
vad har du för jord där ?? ska du ha växter ska du spara hälften av den gamla jorden och sedan köpa ny jord som passar växterna du valt oftast brukar det vara att man blandar i kogödsel,plantjord och lite grus i jorden . dock har du lerjord får du ta i mer grus och grövre material och har du sandjord får du ta i mer plantjord och mer mullämnen m.m .
vill du ha bara marktäckande perenna växter ?? det finns ju annars en hel del både buskar och småträd och andra högre perenner som trivs i det läget som kan bli en snygg kombination .
och vilken zon har du ?
här har du zonkartan

vilka färger vill du ha där ??