qorneliz
13-05-2008, 10:55
Hej igen! Efter ett evigt, tålamodsprövande letande efter ett ogräsjärn typ "hedenhös". Dvs. ett kort, litet på skaft, som man satte ner jämte maskrosens ros och kunde "vicka" och hjälpa till att få upp denna mycket härdiga växt!!! Nu är det borta, ogräsjärnet alltså. Som tröst fick jag en sån där modern fin, ergonomisk m.m. ogräsupptagare och är förvisso glad över den, och har jobbat som attan med den och alla gula täckande blommor i gräsmattan!!! Vill dock försöka få tag på den "gamla" sorten som komplement, man kom ju faktiskt längre ner i jorden med den. Vet någon om den finns i dagens sortiment och i så fall V-A-R...TACK så länge hälsar vi från zon 4 där det växer så det knakar...[attachment=18149:kissekat...ininalle.jpg]
Om jag tror rätt så har jag flera av dessa ogräsjärn, senast köpte jag en förra året på Plantagen.
Ett handtag och en 1,5 dm metallpinne med 2 spetsar längst ut?
ingrids
13-05-2008, 13:10
Har också lyckats köpa ett sån't för ett par år sedan - sen lånade jag ut det till grannen som bröt av det

. Gissningsvis köpte jag det på OBS eller Granngården.
qorneliz
13-05-2008, 21:16
CITAT (Malvia @ 13-05-2008, 12:37)

Om jag tror rätt så har jag flera av dessa ogräsjärn, senast köpte jag en förra året på Plantagen.
Ett handtag och en 1,5 dm metallpinne med 2 spetsar längst ut?
Hejsan! Exaktement! Som en "ormgadd" ungefär, fast grövre förstås.
astrantia
13-05-2008, 21:59
Det brukar följa med en sån i de där billiga trädgårdsredskapspaketen som finns att köpa på var och varannan stormarknad. De brukar innehålla en maskrosupptagare, en planteringsspade och en typ handkratta eller liknande.
CITAT (astrantia @ 13-05-2008, 21:59)

Det brukar följa med en sån i de där billiga trädgårdsredskapspaketen som finns att köpa på var och varannan stormarknad. De brukar innehålla en maskrosupptagare, en planteringsspade och en typ handkratta eller liknande.
29 kr Rusta
qorneliz
14-05-2008, 19:58
TACK, TACK för samtliga tips! Nu skall jag ta mej tid att besöka butikerna Ni tipsat om, och hoppas få "napp" på ettdera stället! Ha det gott i den "gryende" sommaren!
ingrid fuxwall
14-05-2008, 20:17
Ogräsjärnet är även bra att ha när man ska öppna färgburkar
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.