Full version: Perennrabatt i slänt
LLL
Vi har en slänt med rätt brant lutning (nästan 40-45 grader gissningsvis). Slänten är ca 1 meter hög (eller strax däröver).

Tänkte göra en rabatt med perenner i slänten, för en del med lite blandat i nedre delarna och någon sorts gräs högre upp m.m. I ena ytterkanten på rabatten ska den övergå till att var lite mer av ett stenparti med sandigare jord och andra växter.

I stenpartiet så borde väl stenarna se till att hålla allt på plats? (vill int att det bara rasar ner vid första bästa ritiga regn)

Men i det andra partiet, hur gör man där? Placerar ut ngr halvt nergrävda torvlock lite här och där??

Och längst ner, ska man sätta ngt där (i hela slänten alltså)? Sten, eller sån där rulle av trä?
Gilbert
Jag ordnade vår slänt förra året. Har upptäckt att det blev lite trist på vintern med enbart perenner. Skall därför titta på mindre vintergröna buskar-kanske buxbom.

För att få tips om växter bör du nog skriva ut vilken zon planteringen är i... smile.gif
LLL
Jag bor i Norrbotten, så just trist utseende på vintern är inget problem för mig - då täcks den ändå av snö. smile.gif
ingrids
Men då kanske det passar med några korallkorneller - de sprider sig med rotskott och borde vara bra på att hålla kvar jord. Röda grenar som sticker upp ur snön borde vara snyggt. Jag tror att just lite rejälare buskar eller gräs som binder ihop din slänt med sina rötter är en bra idé.
LLL
Tack för svaren smile.gif

Men är inte korallkornell mer en buske? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag skulle gärna vilja ha en del låga marktäckare, lite högre blommor och nån grässort i rabatten... Men ändå få det att "hålla ihop", så att inte allt bara rasar ner.

Kan det lösas med exv sten, torv eller annat? Eller måste man se till att ta växter med rejäla rötter?
ingrids
Korallkornellen är en buske - engelsmännen har aldrig dragit sig för att blanda in buskar i perennrabatter och jag har alltid gillat idén. Jag tror personligen mer på växter med rejäla rötter än sten, om man inte gör som du tänker i stenpartiet att man riktigt bygger med stenen.
Det finns säkert perenner som kan hålla ihop det hela också, men då är jag genast mycket sämre på sorter. Något som liknar strandråg i gräsväg borde göra jobbet.
LLL
Ok, jag har iofs inget emot buskar i min rabatt, men inte så stora smile.gif
Tror som du att det skulle bli riktigt fint med de röda grenarna. Men går det att hålla buskarna "små" isf?

Jag tycker man ser såna här släntrabatter då och då, hur får folk dom att inte rasa ihop?
Gilbert
spirean håller sig fin och tål att klippas.

Annars tycker jag att nävor är bra. Bildar fina mjuka kuddar och sprider sig ovan mark vilket är bra om man vill hålla lite koll smile.gif
Ingrid Zon3
Jag har läst följande tips nånstans när det gäller etablering av branta slänter:
Gör iordnig jorden för plantering, inkl gödsla med långtidsverkande gödning. Täck med t.ex. juteväv som fästs mot jorden med typ jätte-märlor av bockad ståltråd. Sen skär man upp kryss i väven där man ska plantera. Juteväven kommer längsamt att multna förhoppningsvis i takt med att rotsystemen utvecklas och binder jorden. På så vis minskar du risken att all jorden rasar ner. Märlorna kan man ta hand om allt eftersom man stöter på dem.

Jag tycker detta låter som att det borde funka, men jag har inte testat själv, i brist på brant slänt. Men viktigt alltså att väven är av naturfiber annars blir den kvar. Hur du ska göra med stenarna vet jag inte men det kanske går att skära ut hål för dem också.
LLL
Tack! Det låter ju som ett bra sätt att göra på?
Förutom i en liten del av det hela där jag tänkt ha ett mer renodlat stenparti så blir det inte så många stenar, bara ett par stycken "som prydnad". Och de få stenarna borde ju gå att skära hål för...

CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-05-2008, 22:58) *
Jag har läst följande tips nånstans när det gäller etablering av branta slänter:
Gör iordnig jorden för plantering, inkl gödsla med långtidsverkande gödning. Täck med t.ex. juteväv som fästs mot jorden med typ jätte-märlor av bockad ståltråd. Sen skär man upp kryss i väven där man ska plantera. Juteväven kommer längsamt att multna förhoppningsvis i takt med att rotsystemen utvecklas och binder jorden. På så vis minskar du risken att all jorden rasar ner. Märlorna kan man ta hand om allt eftersom man stöter på dem.

Jag tycker detta låter som att det borde funka, men jag har inte testat själv, i brist på brant slänt. Men viktigt alltså att väven är av naturfiber annars blir den kvar. Hur du ska göra med stenarna vet jag inte men det kanske går att skära ut hål för dem också.

hogsatra
Jag har en slänt hemma som inte gick att klippa med gräsklippare, Jag planterade vintergröna där. Det funkar jättebra vintergrönan har blivit som en matta så ogräser trivs inte där.
LLL
Vår slänt går abra tt klippa. Det är inte det som är skälet till at vi vill ha rabatt där, utan mer för att få göra en fin rabatt smile.gif

Tack ändå för tipset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon