Jag har en liten gräsmattsstump, i den är det mer klöver än gräs tyvärr. På de ställen där gräsmattan får mindre vatten (ur räckhåll från det vatten som spridaren sprider över gräset då grönsakerna vattnas) är det inget klöver men gräs. Kontentan av detta kan endast bli att klöver gillar vatten?? Nåväl, går det att bli av med? Har en säck toppdress och funderar på om toppdress plus gräsfrön i höst kan fungera?
Eva Swahn
20-08-2003, 10:15
Man njuter av klövern! Den är grööön och mjuk att gå på! Låter du den blomma får du humlor på besök. Vad är problemet?
Åsa K, zon 1
20-08-2003, 11:41
Hoppas vi får ett svar hur man blir av med klöver...
Jag har också klöver i min lilla gräsmatta...grannarna har maskrosor
Och det är inte bara humlor som besöker klövern...utan bina också. Jag brukar vara försiktig med att gå barfota på gräset, men en gång i sommar tog jag två steg och trampade naturligtvis på ett bi ......j

äklar vad ont det jorde, det stack mej mellan tårna så jag trodde jag skulle tuppa av
Snälla ...har någon ett bra råd
Klövern är fin och luktar gott, men med två småbarn som aldrig har skor på fötterna om sommaren, så känns det jobbigt! Min äldsta blev stungen av bi två gånger samma dag i juli, sedan blev han extremt nojig över att gå barfota, vilket jag tycker är synd! Så det är enbart därför. Att klippa ner gräsmattan funkar delvis, men inte helt, en del blommor är helt enkelt för korta för att komma med då!
Eva Swahn
20-08-2003, 12:23
OK, jag förstår problemet. Det var länge sedan mina barn var små. Jag sökte på "klöver" i det gamla forumet (kolla allra längt upp till höger), sökningar här ger ofta bra utdelning. Gör samma sökning!
Men tyvärr verkar det inte lätt att få bort klöver ur gräsmattan, se själva!
Fialotta
20-08-2003, 12:47
Va olika det kan vara...när vi sådde nytt gräs
så ville jag ha klöver i gräsmattan tycker det är fint...men tror ni det kom upp
nåt...inte ett klöver har jag sett, det är 3 år sedan nu
odla.nu hade just en artikel om "den perfekta gräsmattan",
http://www.odla.nu/artiklar/den_perfekta_g...rasmattan.shtmlHar för mig att det fanns tips där om hur man kan missgynna klövern och gynna gräset. Om inte finns det säkert mängder av tips hos gräsfröhandlarna.
Åsa K, zon 1
20-08-2003, 12:58
maudan
Jag skickar en bit gräsmatta till dej....har du mossa att byta med
Fialotta
20-08-2003, 13:01
Ha, ha...va snäll du är,
men mossan rev vi bort i fjol...sorry
Tack för omtanken...det värmde
Hannele
20-08-2003, 13:08
Jag har aldrig hela mitt liv
vattnat en gräsmatta...
Omöjligt att ta dö på - även om man klippt
för kort. Klöver är grönt och mjukt!
Större bekymmer kan man ha i sin trädgård än... klöver.
Bettson
20-08-2003, 20:23
Klöver går bort med stroller kombi. Vill man inte ha gift på gräsmattam skall man se till att göda den utan bara den. Klöver alstrar kväve själv och blir lite stött om man ger konstgödning. Säkraste sättet är dock strollern, speciellt om det är vitklöver och inte rödköver.
Man skall ha de växter man själv trivs med i trädgården. Lite av tjusningen är väl att man försöker skapa tillsammans med moder natur.
Lycka till
Gossen Ruda
20-08-2003, 21:00
Instämmer. Fast om man kan kalla Stroller Kombi för gift är tveksamt. Den innehåller ett naturligt tillväxthormon som inte är nyttigt för vissa växter i för stor mängd, så dom växer ihjäl sig. Om jag nu inte förväxlar olika medel! Klövern har några mer nackdelar. Bl.a så förökar den sig ibland med långa utlöpare som fastnar i valsen om man kör med mossrivare. Men vill man ha det besväret så kan man bekämpa mekaniskt på det sättet.
Stroller Kombi är ett bekämpningsmedel klass 3. Mer info om medlet hos
Kemikalieinspektionen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.