Fanny-Lo
13-05-2008, 11:25
Jag har köpt min första klematis (Nelly Moser) och inser att jag nog var lite för ivrig med planteringen... Jag hade läst att benmjöl skulle vara bra så jag blandade upp jorden med lite kogödsel (har ganska lerig jord) och slängde i en näve benmjöl. Detta blandade jag alltså runt med den befintliga jorden i gropen och satte sedan ner klematisen. Nu undrar jag om detta blir för "starkt" då det kommer närmast rötterna? Jag kanske kommer att ta dö på den..?
Gjorde detta för 2 dagar sedan, borde jag ta upp den och lägga ogödslad jord närmast rötterna eller är det försent?
Jag är långt ifrån expert på trädgård, men expert på att göra förhastade saker...
/Fanny-Lo
Gilbert
13-05-2008, 13:11
hmmm experterna kanske säger att det kan gå bra MEN själv hade jag plockat upp stackarn och blandat upp med planteringsjord. Jag har för mig att de vill ha lite skuggigt runt fötterna, lika bra att ordna det också när den ändå är uppe.
Nelly Moser.. En sådan skall vi också köpa-Bara jag kom på vad jag kan få ner den.
Aqvakul
13-05-2008, 13:58
Påminner mig om hur det gick till när jag skulle plantera mina första buskar(luktschersmin) för drygt 30 år sen . Gjorde världens minsta gropar, hällde i rejält med NPK och fyllde igen. Buskarna blev monstruöst stora!!!!! (nybörjartur....)
vårskutt!
14-05-2008, 20:14
tat lugnt, clematis brukar kunna hantera en hel del näring. se till att vattna ordentligt också, clematis är törstig och dessutom spär du ju ut näringen.
Ja visst om det är mycket gödsel, växter ska bränna jag fråga mig själv varför ska du chansa, gör omplantering med lite gödsel, alltid ska följa regel som säga mindre bättre än mycket.
lycka till, H:Bassam
Monica i Nässjö
16-05-2008, 06:39
Men, vad var det för kogödsel du använde? Äkta eller från påse? Och om det var riktig kogödsel, var den brunnen eller inte? Om du har använt påsko så kan du slappna av, den är inte speciellt stark och fungerar mest som jordförbättring. Jag brukar plantera tomater och sommarblommor som jag har i krukor i bara påsko. Och äkta kogödsel, är den riktigt välbrunnen, om den alltså legat i många år, så är det inte mycket näring kvar och det kan man använda hur mycket som helst av.
Fanny-Lo
16-05-2008, 10:40
Tack för era svar! Jag har faktiskt låtit den sitta kvar...
Efter några riktigt kalla nätter här uppe i Umeå så har plantan frusit, trots dubbel fiberduk
Tycker inte det var värt besväret att plantera om den då. Den får sitta kvar så får vi se om den överlever. (Jag använde ko på påse förresten).
Nä, nu väntar jag tills värmen kommer tillbaka, och då ska jag köpa mig en till klematis som jag ska plantera efter konstens alla regler!
Gunilla T
16-05-2008, 14:58
Clematis är en mycket näringskrävande växt - har du använt kogödsel i påse finns det ingen risk att den bränt rötterna.
När du planterar din nya clematis bör du gräva en stor grop och fylla med bra jord. Plantan skall planteras ca 1dm djupare än den står i krukan. Sätt gärna grus/sand runt rothalsen.
Clematis vill ha sol men skugga vid rötterna - plantera någon annan växt framför som skuggar. Vattna mycket under hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.