Karrolina
Jag och min sambo har just satt igång vårat hemmabygge till växthus. Vi skall bygga av gamla fönster med spröjs. Dessa är i väldigt dåligt skick och jag håller på och renoverar nu. Tänkte skrapa, ha på linolja, grunda och måla med linoljefärg. Men jag funderar på om jag kan skippa kittningen? Förrutom i nederkant kanske?

Sen undrar jag om någon har bra tips på vad man kan ha som tak som är snyggt och jättebilligt. =) Vi hade tänkt köpa vanligt korrugerat plasttak men det är ju inte så snyggt. Och kanalplast vore kanske bra men det är ju svindyrt och inte snyggt.

Tips och idéer mottages tacksamt!
Sussie F-Flower
Jag tycker att korrugerad plasttak är Helt ok. Det finns ju en sort som är lite "halv-transparent", som släpper igenom ljus rätt så bra, och dessutom hållbar och tål tung snö.

Ang. kittningen får nån annan svara på. Jag skulle kitta, efs värmen är/blir kvar längre på hösten då. Samt om man vill börja använda tidigt på vårsäsongen med xtra-element tex.

Blir det för varmt ute och i växthuset kanske man kan öppna dörren ist.
*Stintan*
Nackdelen med korrugerat plasttak är väl att det blir glipor vid takfoten. Jag skulle satsa på kanalplast trots att det kostar en slant. Lätt att såga ut för takfönster.

Kitta skulle jag också göra. Tänk på att måla efter kittningen bara annars har fåglarna kalas.
Cathis
Håller precis på med samma sak som du Karrolina, har skrapat, oljat, kittat och målat
fönster. Vet inte om man behöver kitta men jag gjorde det iaf. Förut var det fönster även
som tak men eftersom växthuset har breddats nu så fick det bli växthusplast, hoppas på att
det ska funka bra. Vore kul att se hur ditt växthus ser ut 000.gif
Karrolina
CITAT (Cathis @ 13-05-2008, 16:44) *
Håller precis på med samma sak som du Karrolina, har skrapat, oljat, kittat och målat
fönster. Vet inte om man behöver kitta men jag gjorde det iaf. Förut var det fönster även
som tak men eftersom växthuset har breddats nu så fick det bli växthusplast, hoppas på att
det ska funka bra. Vore kul att se hur ditt växthus ser ut 000.gif

Mitt växthus är just nu obefintligt.. whistling.gif

Men jag kan ju försöka lomma ihåg att lägga ut bild när det är klart. Fast risken finns att det tar hela sommaren... Vi har så många olika projekt pågång samtidigt. Vet att man inte ska göra så men det blir alltid så iallafall rolleyes.gif

Ok. Jag ska kitta. Men kanalplast har jag inte råd med tyvärr. Fast man kan ju alltid byta ut till det om några år. Jag tror inte att det gör något att det blir glipor vid takfoten, jag ska bara ha det som kallväxthus till att börja med iallafall.
121
[font="Garamond"][/font][size="1"][/size]Här har ni en till som precis håller på att bygga ett eget växthus. Sambon har svetsat ihop en stomme och gjort fack som fönstren kommer att passa perfekt i. Fänstren har skrapats, kittats, grundmålats och nu håller jag på med de sista lagren med färg. Men shit vilken tid det tar, man blir ju mörkrädd! För att inte tala om torktiden... 16-32 timmar, som tur är kan jag hålla till inomhus så torktiden är nog inte mer än just 16 timmar.
Igår påbörjades arbetet med grunden, gräva ur och så, blev en himla massa körande med skottärran. Vi ska gjuta och sen mura upp en ram på ca 20 cm med vanligt murtegel. Vad har ni andra för grund? Jag skule vilja se bilder, men jälv så har jag varit jättedålig med kameran, typiskt. Ska försöka fota lite idag tror jag.
snigel
Vi har byggt ett...och målat fönster. Inte så kul att renovera fönster,men med tanke på att jag kunde börja odla potatis i februari och mina tomatplantor blommar nu så är allt förlåtet!

Vi försökte först att lägga fönster på taket också. Det blev så snyggt! Men regnvattnet fastnde där och färgen flagade efter en vecka så...
Det blev korrugerad plast. Inte lika snyggt, men faktiskt bättre för växterna eftersom den tar bort en del av den brännande solen.

Kolla i albumet om du vill!

Jag såg just att jag har sparat lite målning till den här sommaren också....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon