Lars-Olof Arvids
Nu på lördag (17/5) kl 10-13 är det växtmarknad vid Aröds kvarn utanför Ljungskile. Det ligger öster om samhället, åt naturreservatet Funneshultsjön till. Arrangör är Trädgårdsamatörerna i Bohuslän-Dalsland, i samarbete med Ljungskileortens hembygdsförening som bl a står för kaffeserveringen.
På söndag (18/5) kl 16-18 är det växtmarknad i Göteborg, närmare bestämt på Gamlestans medborgarhus, sal ADA, Brahegatan 11 nära SKF. Den arrangeras av Trädgårdsamatörerna i Göteborg. På båda ställena kommer det att säljas massor av intressanta växter, så missa inte detta! Jag ska vara med och sälja i Göteborg, men inte vid Aröds kvarn eftersom jag är upptagen då.

Olle
Monaxe
oj Olle! detta låter intressant...får se om jag kan ta mej till något av ställena, har ju varit och är fortfarande sjuk, så orken kanske tryter, vi får se...

Kul låter det ivf!
Eva i Höga
Så roligt!! Hoppas jag hinner till ett utav ställena. Maj månad är fullproppad med roligheter.
Christoffer
Låter verkligen intressant. Hoppas att jag kan då.
ingrid fuxwall
Skulle gärna vilja men har nog förhinder - valpförhinder
Christoffer
Jag kom nära stängningsdags, och det var en hel del udda och oudda växter som såldes av
"gröna" människor. Jag nöjde mig dock med lite plastetiketter denna gång.
Lars-Olof Arvids hade en speciell kungsmynta-art som hade små blommor.
Lars-Olof Arvids
Att ta sig till växtmarknader kan ibland vara ganska spännande för mig som inte kör bil. Den här gången åkte jag buss från Stenungsund med sex växtpåsar. Tre i var hand är vad jag klarar av. Jag ställde dem i barnvagnsutrymmet i mitten av bussen. Där satt en äldre dam som hade en ganska stor väska och först inte blev alldeles glad när jag bredde ut mina påsar över utrymmet som var kvar. Men när jag berättade att jag hade dragit upp växterna själv och skulle sälja dem på en trädgårdsmarknad, blev hon så intresserad att hon köpte två växter av mig och ville ha min adress och telefonnumret för att kunna köpa mer senare! smile.gif Naturligtvis tipsade jag henne om Odlas forum, så snart kanske hon dyker upp här.

Några hållplatser senare höll jag på att få panik: in kommer två flickor med en stor barnvagn med tvillingar! ohmy.gif Precis så stor att den gick in i utrymmet där jag hade växtpåsarna. Vad gör man då av påsarna i en fullsatt buss? confused.gif EN stol fanns ledig, så där ställde jag de två största påsarna. De andra hamnade under sätena bakom barnvagnen - som tur var skulle den av på samma ställe som jag, annars vet jag inte hur jag hade fått ut mina påsar. Sedan fick jag gå till spårvagnen jag skulle åka med sista biten. Där var det ingen trängsel som väl var, och att komma till Gamlestadens medborgarhus var inga problem.

Marknaden var riktigt trevlig, med gott om intressanta och ovanliga växter. Jag köpte några Arisaema amurense, en fin och fullt härdig kobrakalla. Själv sålde jag inte så bra som jag hade väntat. Kanske var mina kungsmyntor, storklockor och spikklubbor inte tillräckligt ovanliga och exklusiva för att passa trädgårdsamatörerna i Göteborg. Förutom den vanliga kungsmyntan hade jag också den nära släktingen smyrnamejram (Origanum onites) som är lite mindre och rundare i växtsättet. Även den förblev dock osåld. Nu ser jag fram emot nästa växtmarknad, som hålls i Henån på lördag. Där är vi alldeles invid torget, vilket innebär att inte bara trädgårdsamatörer utan även "vanligt folk" passerar förbi. Då borde det vara lättare att sälja växter som kanske inte är så exklusiva, men desto mer lättskötta och tåliga.

Olle
Eva i Höga
Kul med damen på bussen, Olle. Man kan bli av med växter på de mest oväntade ställen. Där fick du nog ytterligare en växtkompis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon