Full version: aj aj
millann
här i roslagen var det några minus inatt... och det var en hel del som tog stryk. Bla min fina (eller va ialla fall..) fucshia. Brukar ta in den till natten men såklart glömde jag bort det just inatt.. sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif nu står den inne, och jag hoppas den överlever!

Även mina tagetes ser ledsna ut. Trots att de står i växthuset, som ioch för sig inte har värme, men jag täcker över allt med fiberduk varje natt. Men det hjälpte inte riktigt ändå.
blink.gif

Som tur är var taggarna det enda som inte klarade sig i växthuset! basilikan, lejongapen mm mår prima! happy.gif

nu är det bara hålla tummarna för att det som inte kommit upp ur jorden än klarat sig!

Wilmer
Vi hade tydligen också frost i natt, grannens potatis var svart. För två kvällar sedan hade vi 18,5 grader kl. 23.00, konstigt vad bortskämd man blir fort. rolleyes.gif
Juli S
Verkligen aj,aj... Jag har spenderat hela kvällen för att täcka alla mina känsliga och nyplanterade växter med fiberduk, men taggetes och dahlior klarade sig inte... Taggetes hade knoppar crying.gif och dahlior var 30-40 cm höga no.gif ... Undrar om det är kört för dahliorna?
millann
jahapp -3 inatt igen..
den här gången var det nyplanterade kantnepetan som fick rejält med sryk.
ångrar just nu att jag grävde flera, små, utspridda rabatter... för jag är tydligen lite för lat att täcka över alla små ställen.. men man får ju växter som mår därefter med..
Den här gången täckte jag över kryddlandetr i alla fall och tur va det!!

ikväll ska jag tamesjutton täcka ALLT om det blir kallt igen! Man blir så ledsen när man kommer ut på morgonen när det är skadat!!

Förresten, min fuchsia mår verkligen inte bra.. jag ger den ett tag till och få se om den tar sig, men det ser allt mer ledsen ut.. borde jag klippa ner den kanske?
Ezereht
jag sådde tagetes för en vcka sen kanske inomhus. Nu har tuuuuunna små saker börjat komma upp. Ser nästan ut som gräs just när det börjat växa. Är det tagetesen som kommer? Tror ni dom hinner bli hyfsade och blomma innan sommaren är över, eller var jag aldeles för sen med å så? (kom på i sista minuten jag ville ha dom bredvid hallonen).
Heda
Min nyplanterade Hortensia tog stryk...hade ju stått ute sedan början av april...men det har ju inte varit kallt sedan dess...ja, ja vi får väl se hur det går. Däremot blev jag förvånad över att Kungsliljorna (2 av dom) tagit stryk!! Inga andra liljor har gjort det, är de extra känsliga?? Annars har allt klarat sig, var bara någon Lejongap i växthuset somhängde lite ett par timmar, men den piggade på sig...och då har jag bara sånt där växthus med "plastöverdrag"!
millann
tagetes växer som sjutton! så det är inte försent! en liten tröst nu när kylan tog många av dom..

jag brukar alltid förså en påse, sen senare så direktsår jag också i krukorna som redan står ute. De kommer ju senare såklart, men jag tycker inte att det gör så mycket, eftersom de jag försått kommer tidigare (om nu inte alla dör..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon