Full version: Blomkål
rosita
Blomkålen har redan fina små huvuden, men hur vet jag när det är dags att skörda?
ingrids
Oh jisses var bor du och kan vi byta! Skämt åsido - det går utmärkt att skörda den som primör och mumsa i sig nu eller låta den stå på tillväxt. Läste en brittisk frökatalog där de var alleles lyriska över en blomkålssort som producerade extra fina små huvuden som kunde skördas tidigt smile.gif
skogstroll
det var till att vara ute i tid smile.gif
rosita
Nu blir det svårt att låta den "växa till sig" ! Jag sådde 4 februari och planterade ut dem 3:e veckan i april. Toppen att snart kunna skörda, vi äter mycket blomkål. Tackar den härliga våren med sommarvärme! sweatingbullets.gif
ingrids
Hm, det finns en grön smiley med den ser inte ut att vara grön av avundsjuka så jag får klarar mig utan smiley *ler*
EKLO
Jag är full av beundran, samt ett grand avund. Har aldrig vågat mig på blomkål (försöker med grönkål och bryssel i år - de är pyttesmå än - utplanterade för 3 v. sedan, zon 2), men det funkar alltså! Har du nät över (kållarvsstaket?)
rosita
CITAT (EKLO @ 13-05-2008, 17:18) *
Jag är full av beundran, samt ett grand avund. Har aldrig vågat mig på blomkål (försöker med grönkål och bryssel i år - de är pyttesmå än - utplanterade för 3 v. sedan, zon 2), men det funkar alltså! Har du nät över (kållarvsstaket?)

Jag har odlingstunneln Täck och Väx.
katah
Har du sått fröer eller planterat en förodlat planta ?

Jag har fått för mig att de små kålväxt plantorna är känsliga och ska planteras ut först efter att frostrisken är över, stämmer det eller ej ?

Jag har ett hundratal olika kålplantor i växthuset, de är klart redo att planteras ute, men jag trodde att jag skulle vänta till början av juni ( zon 2-3).

Du har alltså redan blomkål på gång, häftigt ,berätta HUR du nu gör ??
rosita
CITAT (katah @ 13-05-2008, 19:49) *
Har du sått fröer eller planterat en förodlat planta ?

Jag har fått för mig att de små kålväxt plantorna är känsliga och ska planteras ut först efter att frostrisken är över, stämmer det eller ej ?

Jag har ett hundratal olika kålplantor i växthuset, de är klart redo att planteras ute, men jag trodde att jag skulle vänta till början av juni ( zon 2-3).

Du har alltså redan blomkål på gång, häftigt ,berätta HUR du nu gör ??

Jag förkultiverade i februari och planterade ut i köksträdgården i april. Jag hade småplantorna i växthuset först. Kålplantor kan tåla något frost om de är väl avhärdade, vilket mina var. Efter att jag planterade dem på friland, har vi inte haft frost och sista veckan har vi haft runt 20 grader på dagen. De står under fiberdukstunnlar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon