Full version: Pion utan ögon
Maria82a
Fick min pion från odla idag. Men den hade inga rotknoppar. Kommer senare eller?

Luktpion nymph för 49 kr... whistling.gif

Hur länge tar det innan den får blommor?

Rotbiten e mindre än handen. [attachment=18163:DSC015900002.JPG]
Christer i Falköping
Vad menar du med rotknoppar?
Christer.
Maria82a
jag menar knopparna på rötterna...som pioner har..ögon....så att det växer ut gröna blad....

Christer i Falköping
Den har troligen legat nedkyld i väntan på transport, så den har inte kommit igång än. Plantera den nu, så kommer den snart att starta skall du se. fast jag tycker det är oansvarigt att Odla säljer dem så nu på våren. Pionernas rottillväxt sker bäst på hösten. En pion som säljs nu borde redan vara rotad och i tillväxt. Håller tummarna för din, hoppas den blir riktigt vacker med tiden.
Christer.
maramara
Har också köpt pioner från Odla, 5 st och de ser likadana ut som din Maria83a. En hade lite blågrönt mögel. Har i alla fall planterat alla och hoppas att de tar sig. Alla andra rötter i beställningen såg mycket piggare ut.
MammaMattsson
CITAT (maramara @ 14-05-2008, 17:15) *
Har också köpt pioner från Odla, 5 st och de ser likadana ut som din Maria83a. En hade lite blågrönt mögel. Har i alla fall planterat alla och hoppas att de tar sig. Alla andra rötter i beställningen såg mycket piggare ut.

Detta har inte varit något problem för mig. Jag har fått billiga rotdelar utan ögon, men de har kommit igång, om än litet långsamt. Pioner är mycket segare växter än vad människor vanligen tror.

Maria, jag tror att du får vänta i två år, om du har tur kanske någon enstaka blomma kommer nästa år.

Mögel har också funnits vid något enstaka tillfälle, och har jag skrapat bort det noga med en ren morakniv. Det har gått bra.

Senaste gången jag fick en postpion hade roten gått sönder, en liten bit hade lossnat, såg ut som en gammal torkad mycket död grenbit på högst 4 cm, men den tog sin den med. 2 plantor för 1 pris...
Har dom väl slutat tjura för att man planterat dem, så växer de till sig snabbt.
maramara
Tack för svaret. allt har kommit på plats i jorden så nu håller vi tummarna.
Kilmister
Det går säkert bra. Jag har försökt flytta en pion ett flertal gånger ifrån en olämplig plats.
Det har alltid resulterat i en ny pion dit jag flyttat den, samt en kvar på stället jag flyttade den ifrån. En sketen liten kvarglömd rotbit har alltså blivit en ny pion på bara ett år.
Anna-Karin Brikell
Köpte två pioner förra våren från Odla och de såg ut som den du håller i handen. Förra året kom den ena sig lite grand, den andra fick fläckar på bladen. I år har de dock kommit jättefint. Har förstått att tålamod är en dygd för pionodlare. cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon