barre
hej!

jag har två balkonger en i söderläge där jag planterar för fullt och allt frodas och det är fin fint, men sen har jag även en i norrläge, som enbart har lite lite sol på morgonen, en timme eller två.. vad kan jag ha där?? funderade på någon flerårig klätterväxt av något slag, för jag har en hel vägg jag vill täcka..
även blommor och ätbara ting vore trevligt.
Tips?
Fenja
Perennklättrare som klarar skugga är till exempel: Kaprifol, humle, klätterhortensia och pipranka.
Jag har odlat slinger- och krasse med framgång på norrbalkong. Tagetes, begonia, lobelia, flitiga lisa fungerade också bra.
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Det enda som funkade riktigt bra på vår skuggbalkong var fuchsia och bacopa i ampel. Inga överdådiga blomningar men de verkade i alla fall må skapligt. Murgröna funkade också bra. I det soligaste hörnet hade jag kryddor och de växte faktiskt rätt bra där. Jo, husarknappar funkade med!
Fru Frö
Köp den senaste Allt om Trädgård, nr8 - där är artiklar om balkongodling för olika lägen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon