rbn
Hej alla,
det enda vi gjort är att byggt grund och växthus dom senaste tre veckorna.
Nu är det äntligen klart!! Verkligen jätteroligt. Jag måste berömma Willab
för deras utomordentliga bra service!

Nu till varför jag startade denna tråd. Delvis så tänkte jag lägga upp lite bilder
så ni ser vad vi gjort. Jag vet att jag gillade att titta på andra byggen innan jag
bestämde mig för hur vi skulle göra. (Bilderna kommer snart)

Den andra anledningen är att vi nu håller på att fylla huset med diverse frukter
och grönsaker. Alla dom böcker jag läst säger att det lönar sig att köpa lite
finare jord (typ hasselfors P-Jord). Det kan jag helt klart köpa, tror att plantorna
mår betydligt bättre i sån fin jord. Men jag ville kolla lite hur alla gör. Problemet
är att om man ska köpa jord till en hel del 20 liters krukor så blir det en himla
massa säckar. Dom kostar 79:- per 50 kg (räcker till 2,5 kruka) så det blir ju
jäkligt dyrt. Nästan lite för dyrt tycker jag. Så jag behöver er råd. Hur gör alla
ni. Är det så att ni varje år får lägga ut flera tusen på våren inför sommarens odling??
Eller finns det något annat sätt. Kan det vara så att det kanske finns ngn jord
som inte har samma rykte som P-Jorden men som är bra men billig?? Kan man
köpa "volym" utan ngn bonde?? Ja ni är med på hur jag menar.

Jag bor i Västerås förresten så är det ngn som bor i krokarna och vet ngn som
kanske säljer jord till ett betydligt mer överkomligt pris, så skulle jag naturligtvis
bli ännu gladare. Jag menar det är ju ändå jord vi pratar om, så himla dyrt borde
det ju inte vara tycker jag (eller hoppas jag).

Som sagt bilder på bygget kommer snart!!!

//rbn
Anki V
Nu svär jag väl i kyrkan…..men jag brukar använda kogödsel på påse (5 för 100) med gott resultat när jag odlar i krukor. Ibland blandar jag i någon spann av den lite leriga ”matjorden” jag har men inte märkt någon större skillnad.

/Anki
Sussie F-Flower
CITAT (Anki V @ 13-05-2008, 20:28) *
Nu svär jag väl i kyrkan…..men jag brukar använda kogödsel på påse (5 för 100) med gott resultat när jag odlar i krukor. Ibland blandar jag i någon spann av den lite leriga "matjorden" jag har men inte märkt någon större skillnad.

/Anki

Samma här!
Nu har dom ju t.o.m. på Bauhaus: 5 för 89:- och då får man en 15 L påse med hönsgödsel också... (på köpet..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon