Full version: Agilityträning
Överbölingen
Taxfröken Jonna är tämligen samarbetsvillig i det mesta. Hon fixar det vi har henne för. Drevjakt och viltspår. Ett visst grytintresse har hon också och är helt orädd att krypa in i håligheter. Men en lång sommar utan jakt blir ju tråkig. Har skaffat lite agilityhinder billigt på Rusta och tänker bygga resten av bryggor och vippbroar i sommar.
De jag kommit över är höjdhoppsställningen. Den klarar hon galant. En 2,5 meterstunnel likaså. Den älskar hon. Och slutligen en slalombana, men där är det svårare. Hon är alldeles för klok för att slösa tid på att springa zigzag när det går fortare att springa vid sidan.

Och nu kommer ropet på hjälp.
Hur tränar man det hindret?

40 år med stövare och jämthundar tidigare har gett en viss vana vid hundar så vi är inte nybörjare.

ingrid fuxwall
Som sagt - zigzag är nog det svåraste att träna in - vet att även jag hade svårt med det och just nu kommer jag inte ihåg hur vi gjorde men jag flyttar upp ämnet - lycka till!!!
Cathis
Vad härligt med en egen agilitybana yahoo.gif

Det finns nog säkert många andra sätt att träna in slalombanan men så här gjorde jag
och det gick ganska så snabbt att få hunden att lära sig.

Eftersom jag har en godishund hade jag något gott i handen, vilket hjälpte mig mycket.
Jag ställde hunden på vänster sida och visar vägen med godishanden, när hunden gott
igenom första porten tog jag snabbt över handen på "min" sidan igen och vips hade han
kommer över på andra sidan igen. Så gjorde vi igenom hela slalomhindret sakta och med
två pinnar åt gången de första gångerna, beröm och godis, sedan ökade jag på hela med
ett antal pinnar för varje gång. Började också med att säga slalom när hunden började på
hindret så att det sedan bara var att säga ordet så visste han vad han skulle göra. Uppmuntran
och glada tillrop hela tiden.

Inte lätt att förklara utan att visa men hoppas du fick lite tips i alla fall.
Bettis
Cathis förslag är bra, men tänk på att om ni tänkt tävla ska hunden in från höger sida annars får du börja om ev, diskas. Lycka till tummenupp.gif

Överbölingen
Tacksam för alla råd. Har aldrig kommit på själv att bara ta några pinnar i taget. Jag körde alla 12 som fanns i kittet. Kanske skall det vara längre avstånd i början också.
Och med en klippt lägda på ett tunnland så har vi gott om plats.
Bettis
Här kan du hitta lite information smile.gif

http://www.agility.se/

http://www.sbk.nu/templates/Page____615.aspx

Cathis
CITAT (Bettis @ 14-05-2008, 11:37) *
Cathis förslag är bra, men tänk på att om ni tänkt tävla ska hunden in från höger sida annars får du börja om ev, diskas. Lycka till tummenupp.gif

slap.gif Klart jag menade ju höger sida. Tack Bettis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon