CITAT (Ingo @ 26-08-2003, 12:52)
Oldwolfie - jag tror inte att det är en slöjgran utan en vanlig gran (picea abies), de kan variera en hel del i "hängighet".
12:an i ditt album ser ut som en japansk idegran (taxus cuspidata). Karaktäristiskt för den arten är att barren inte sitter runt om kvistarna utan i ett plan, horisontellt ut åt båda sidorna som en dubbelsidig kam, just som din bild visar. Barren är blankgröna på ovansidan men gråaktigt matta på undersidan.
Fast vad gjorde en sån ute i skogen..?
Jag förmodar att den går att föröka med sticklingar - jag tror att många av de odlade idegransformerna är sterila, så då finns väl inget annat sätt - men hur man gör vet jag inte. Vore kul om du lyckades, cuspidatan är en bra häckväxt men alldeles för dyr för att en vanlig löneslav ska kunna göra någon längre häck av köpeplantor....
ja jag blev jättepaff då jag hittade den japanska idegranen för det är nog en sådan som du säger o det finns flera stycken i min skog
nästa fråga blir om man kan flytta en liten planta av en sådan o vad har dom för rotsystem är det någon som vet ?
mina sticklingar ska jag ta väl hand om o hoppas verkligen att åtminstone nån tar sej det vore jätte kul undrar om dom borde få en plastpåse över sej eller om dom ska få stå ute som dom nu gör ,några förslag
så att den inte hade kottar va för att den är steril
undrar hur den kommit in i skogen
spännande eller hur
det är säkert en tio stycken,minst