Full version: En fin gran...
cinacarina
Hej!
Har fått syn på en väldigt vacker ovanlig gran på en tomt.

Den har väldigt hängande grenar och det ser ut som om det är barr på hela grenarna. Den ser mycket mjukare ut än vanlig gran.

Jag har letat på nätet och i mina trädgårdsböcker men inte hittat något. Inte så lätt heller när man inte vet vad det är.

Är det någon som möjligtvis vet???
Hannele
http://www.odla.nu/artiklar/abies.shtml
Nina H
Hängande grenar får mig omedelbart att associera till lärkträd. Men varför inte stanna och fråga trädgårdsägaren? Har märkt att många trädgårdsägare med mig enbart tycker det är trevligt när förbipasserande stannar och pratar trädgård och frågar.
Cilla
Så här kan lärk se ut. Kottarna och de mjuka barrbladen är karäkteristiska. På hösten fäller den barrbladen och på våren kommer de som illgröna, söta tussar. Träden kan ha olika former.

rosettei
Jag tror att det är ett lärkträd
ska ut och fota
stämmer precis in på beskrivningen med min planta
för många år sen tog jag en pytteliten planta som växte på en banvall
det är fullt där
troligtvis kommer fröna från tågen som passerar?
Ingo
Skulle kanske kunna vara en slöjgran (picea breweriana)?

Här är ett stort ex av den sorten:

Där är det som synes sidokvistarna som hänger men unga träd tror jag ser lite mer allmänt mjuka ut.
Birgitta H
Hej I kvällens Gröna Rum på tv visade dom en slöjgran och de var den vackraste gran jag har sett. Det är kanske en sådan. Kolla får du se.
Mvh Birgitta H rolleyes.gif
cinacarina
Det låter troligt att det är en slöjgran, ska undersöka saken närmare. Har sett att dom även har en utanför Zetas trädgård. Ska nog fråga dom vad det är.
Tack för all hjälp!
Cilla
Det finns en stor slöjgran att beskåda i kanten av Bergianska Trädgårdens japanska trädgård i Stockholm. Den har verkligen ett trolskt utseende.

Slöjgranen (Picea breweriana) har inga nära släktingar i Europa, den är långsamväxande och beskrivs som svårodlad. Den vill ha full sol till halv sol, och fuktig, humusrik jord och mycket tålmodiga ägare eftersom den växer långsamt.

Slår man upp "slöjgran" på internet ser man ungefär samma frågor som med thuja, dvs att toppar torkar, grenar blir bruna mm. Man ska vara noggrann när man planerar var trädet ska stå och vid planteringen. Den har inte stor utbredning i USA där den kommer ifrån och mycket liten sådan utanför. Ett träd för den som förbereeder väl!

Här är en familj som fått sin slöjgran att sätta fart efter att ha satt den på nuvarande plats 1996 http://w1.193.telia.com/~u19306538/index-f.../barrvaxter.htm

Bilder på kottar, bark mm http://www.cnr.vt.edu/dendro/dendrology/sy.../pbrewerana.htm
rosettei
Hej
här kommer en bild på mitt lilla lärkträd
jag håller på att klippa ned hagtornshäcken
barn brukar tycka om att känna på barren rolleyes.gifLärkträd
yla
jag har aldrig tänkt på att det finns olika granar men då jag läser detta så undrar jag om en av mina favoritgranar på torpet är en slöjgran

o så har jag lagt in ett par bilder i mina album på ett par granar jag hittade i skogen igår o undrar vad för sort det är dom har blanka platta blad matta på undersidan
jag har försökt att sätta sticklingar av den blanka platta e de nån som vet om det går ??? det fanns inga kottar på dom
albumet frågor
Ingo
Oldwolfie - jag tror inte att det är en slöjgran utan en vanlig gran (picea abies), de kan variera en hel del i "hängighet".

12:an i ditt album ser ut som en japansk idegran (taxus cuspidata). Karaktäristiskt för den arten är att barren inte sitter runt om kvistarna utan i ett plan, horisontellt ut åt båda sidorna som en dubbelsidig kam, just som din bild visar. Barren är blankgröna på ovansidan men gråaktigt matta på undersidan.
Fast vad gjorde en sån ute i skogen..?

Jag förmodar att den går att föröka med sticklingar - jag tror att många av de odlade idegransformerna är sterila, så då finns väl inget annat sätt - men hur man gör vet jag inte. Vore kul om du lyckades, cuspidatan är en bra häckväxt men alldeles för dyr för att en vanlig löneslav ska kunna göra någon längre häck av köpeplantor....
yla
CITAT (Ingo @ 26-08-2003, 12:52)
Oldwolfie - jag tror inte att det är en slöjgran utan en vanlig gran (picea abies), de kan variera en hel del i "hängighet".

12:an i ditt album ser ut som en japansk idegran (taxus cuspidata). Karaktäristiskt för den arten är att barren inte sitter runt om kvistarna utan i ett plan, horisontellt ut åt båda sidorna som en dubbelsidig kam, just som din bild visar. Barren är blankgröna på ovansidan men gråaktigt matta på undersidan.
Fast vad gjorde en sån ute i skogen..?

Jag förmodar att den går att föröka med sticklingar - jag tror att många av de odlade idegransformerna är sterila, så då finns väl inget annat sätt - men hur man gör vet jag inte. Vore kul om du lyckades, cuspidatan är en bra häckväxt men alldeles för dyr för att en vanlig löneslav ska kunna göra någon längre häck av köpeplantor....

ja jag blev jättepaff då jag hittade den japanska idegranen för det är nog en sådan som du säger o det finns flera stycken i min skog
nästa fråga blir om man kan flytta en liten planta av en sådan o vad har dom för rotsystem är det någon som vet ?
mina sticklingar ska jag ta väl hand om o hoppas verkligen att åtminstone nån tar sej det vore jätte kul undrar om dom borde få en plastpåse över sej eller om dom ska få stå ute som dom nu gör ,några förslag
så att den inte hade kottar va för att den är steril
undrar hur den kommit in i skogen
spännande eller hur
det är säkert en tio stycken,minst smile.gif
Ingo
Nej jag är inte alls säker på att just den sorten är steril. Det gäller väl framför allt hybrididegranarna taxus x media (Hillii och Hicksii och dom andra). Cuspidata är en "riktig" art så det måste ju åtminstone finnas grundformer som inte är sterila.

Fast jag har tre cuspidata-plantor som har stått hos mig i två år och är 1,5 m höga (de var knappt metern när jag köpte dem) och ännu har jag inte sett till vare sig blomning eller bär. Så de kanske inte blommar förrän de har blivit rätt stora...eller så är just de jag har en steril kulturform...eller så är de tvåbyggare och jag har bara en sort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon