ingride78
Hej

Jag och min familj bor ute på landet. Vi har en tomt som ramas in av fullvuxna (stora) träd. Nu vill min sambo sätta in jordvärme i huset och hans tanke är att gräva runt hela tomten kanske 1 1/2 meter från alla träd som skärmar av tomten. Ca 1 1/2 meter djupt. Min fråga är, vad händer med träden om man sågar av dess rötter på ena sidan? Överlever träden detta?

Tacksam för hjälp ed detta för jag vill ju inte riskera att träden dör

/Ingrid
Fenja
Jag länkar din fråga till träd och buskavdelningen, där finns de som kan allt om träd!

Åh nej det kan jag ju inte, av någon anledning kan jag inte citera, skriva nya inlägg eller svara på pm?!?!! Flytta din fråga dit så får du säkert svar.

Mvh
Fenja
Ezereht
Om du gräver av rötterna 1½ meter ut från trädet tror jag det klarar sig. Men 1m låter nära. Men som sagt, du får säkert bättre svar i träd och busk-tråden. Kanske staga upp dom lite/skydda barken.
KURT
CITAT (Fenja @ 14-05-2008, 12:09) *
Jag länkar din fråga till träd och buskavdelningen, där finns de som kan allt om träd!

Åh nej det kan jag ju inte, av någon anledning kan jag inte citera, skriva nya inlägg eller svara på pm?!?!! Flytta din fråga dit så får du säkert svar.

Mvh
Fenja

Frågan finns redan där (dubbelpost) och är besvarad där

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=72756
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon