Hanname
Jag har köpt en löjtnadshjärta (vit). Kan man plantera den i en lite större kruka, eller måste den planteras i marken (behöver den mycket plats för rötterna)?

Sen undrar jag om man kan plantera pion och alpklematis i kruka, och isf hur stor krukan måste vara minst.

Finns det någon ros som trivs i kruka? Då menar jag en större ros. Gärna klättrig i vitt eller rosa.

Jag kan inget om trädgård, ni får gärna tipsa mig!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Löjtnantshjärtat får djupa och porösa rötter och är nog inte direkt lämpligt i kruka. Det är lätt att skada rötterna vid omplantering och så, gissar jag. Försök att hitta en riktigt djup kruka i så fall.
Till en alpklematis skulle jag ha en 30-40 literskruka i alla fall, ju större kruka desto säkrare övervintrar det.
Pioner gillar ju inte att flytta, de kan vägra att blomma i flera år efter en flytt, men det kan gå bra med. Det är nog inte heller det lämpligaste att ha i en kruka. Skaffa en riktigt stoooooooooor kruka i så fall, gärna en 70-80 liter så kan den vara kvar där i några år i alla fall.
De flesta rosor går bra i kruka, klättrande varianter är dock inte att rekommendera då de behöver gott om plats för rötterna. Jag skulle rekommendera till exempel någon av The Fairyrosorna, som är små, gulliga, blomvänliga och blommar länge. Du kan sätta "morsdagsrosor" och andra smårosor som säljs i vanliga affärer i kruka ute med!
Mvh
Fenja
MammaMattsson
Jag har ett jättestort löjtnantshjärta i en halv gammal tunna, som jag stoppade dit för 5 årsedan som litet. Det är den tidigaste av alla löjtnantshjärtan jag har, så det går bra. Det är bara ett par timmar sol där max.

Lägger på litet gräsklipp då och då, och planterar några sommarblommor i en cirkel runtom. men som sagt, det är en rejäl tunnhalva, säkert 60- 70 cm i diameter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon