Full version: Måla garaget utomhus
Hasse_h
Hade planerat måla om garaget innan augusti var slut, men det verkar fortsätta med regn och skurar några dagar till. Tänker använda alkydoljebaserad täcklasyr. Vad tror ni, är det möjligt att måla utomhus fortfarande om det håller upp någon dag? Eller bör jag skjuta upp det till nästa sommar? Såg nånstans att man inte bör måla om det finns risk för regn eller dagg inom 6 timmar, men det blir ju svårt nu..

Vore trist att skjuta upp det eftersom jag förberett allting, med skrapning och tvättning och hela köret... unsure.gif sad.gif
ÅsaF
Det är nog ingen fara att måla nu. Vi tänker åtminstone grundmåla vårt garage som vi får levererat v.37, innan vintern så det vill sig till att det inte blir vinter i september. Bara det är uppehåll och relativt varmt så bör det gå att måla även i september.
Hannele
Vi har mycket dagg på nätterna - måla på förmiddagen.
Louise i Göteborg
Det är mkt bättre att måla nu, undvik bara regnskurarna. Nu efter en lång och torr sommar är virket torrt "inuti", en regnskvätt på ytan torkar snabbt upp.
Väntar du till i vår har virket stått oskyddat en hel våt vinter och sugit i sig fukt.
Fialotta
Jag tror du kan måla nu...jag ska i alla fall
måla klart huset på baksidan innan september!
Ohejhå... här ska det målas rolleyes.gif
Tommy
Är du orolig tycker jag att du skall grundmåla allt i år hur som helst. Renskrapade ytor mår som tidigare talare sagt inge bra av en vinter.

Men jag tror inte det är någon fara på taket att måla hela klabbet.
Cilla
Jag fermissar och linoljemålar skutan för tillfället. Man får börja när daggen torkat upp och sluta ett bra tag innan den faller. Oljealkyder skulle jag inte tveka att använda om underlaget hunnit torka upp och dagen såg ut att bli torr.
Ingrid på Västkusten
Och förförra året grundmålade vi i Oktober - ok det var en fin oktober .-)) och torrt virke.

Hälsar Ingrid
Hasse_h
Ok, tack för snabba svar! Får förbereda chefen på att jag kanske måste ta ut nån akut semesterdag pga bra målningsväder... tongue.gif
cissi i onsala
Se dig om efter olika fabrikat och kontrollera torktid(för daggen) och dessutom brukar det stå på burken vilken utetemperatur som är lämplig att mål i när det gäller just den färgen. Men regeln är ju att stekande sol är aldrig bra, då blir det lätt blåsor.

Hälsn Cissi i Onsala
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon