Kort förklaring. Vi köpte hus med rejäl gård förra våren (2007). Förra ägaren hade ett växthus som dom inte orkade odla desto mera i så där fanns endast ett tjugotal jordgubbsplantor (förutom dom 200 som är på friland). Vi hade inte tid med växthuset alls då vi renoverade men nu har vi fixat till det.
En del av jordgubbsplantorna från växthuset har jag använt för att förnya i landet. I förrgår märkte vi att bladen på dom plantor vi tagit från växthuset hade små hål och att det fanns små gröna larver på bladen och stjälkarna. Just nu är dom ca 5 mm långa och har tre par bukfötter (tyder på någon fjärilslarv för stekellarver ska väl ha flera par fötter har jag lyckats surfta fram ikväll). Dom är ljusgröna halvgenomskinliga med lite mörkt i ena ändan. Man ser också mörkt inuti kroppen, antar att det är det dom ätit=våra jordgubbsblad. Jag har inte kunnat se om dom har någon form av "bakfötter", men de tre fotparen ligger framtill. Dom verkar ganska släta.
Min far som bor på annan ort har fått sin brudspireahäck angripen av mängder av små gröna larver som ätit häcken kal på nolltid. Kan våra små "gröningar" vara något liknande, dvs har vi att vänta att alla 200 jordgubbsplantor är helt kala? Jag minns att många av plantorna i växthuset (dom jag nu flyttat ut) även åts kala förra sommaren, men dumma jag tänkte inte på att ätarna skulle följa med ut i landet? Ska jag spruta såpablandning eller skaka och plocka och döda dom eller fort som sjutton gräva upp alla plantor som har hål på bladen eller är det redan för sent? Skulle ogärna spruta något värre gift på jordgubbarna.
Tacksam för svar innan de små gröna förstört alla söta röda! [attachment=18176:larven.JPG]