Ålänningar
Detta är förresten mitt första inlägg här rolleyes.gif

Kort förklaring. Vi köpte hus med rejäl gård förra våren (2007). Förra ägaren hade ett växthus som dom inte orkade odla desto mera i så där fanns endast ett tjugotal jordgubbsplantor (förutom dom 200 som är på friland). Vi hade inte tid med växthuset alls då vi renoverade men nu har vi fixat till det.

En del av jordgubbsplantorna från växthuset har jag använt för att förnya i landet. I förrgår märkte vi att bladen på dom plantor vi tagit från växthuset hade små hål och att det fanns små gröna larver på bladen och stjälkarna. Just nu är dom ca 5 mm långa och har tre par bukfötter (tyder på någon fjärilslarv för stekellarver ska väl ha flera par fötter har jag lyckats surfta fram ikväll). Dom är ljusgröna halvgenomskinliga med lite mörkt i ena ändan. Man ser också mörkt inuti kroppen, antar att det är det dom ätit=våra jordgubbsblad. Jag har inte kunnat se om dom har någon form av "bakfötter", men de tre fotparen ligger framtill. Dom verkar ganska släta.

Min far som bor på annan ort har fått sin brudspireahäck angripen av mängder av små gröna larver som ätit häcken kal på nolltid. Kan våra små "gröningar" vara något liknande, dvs har vi att vänta att alla 200 jordgubbsplantor är helt kala? Jag minns att många av plantorna i växthuset (dom jag nu flyttat ut) även åts kala förra sommaren, men dumma jag tänkte inte på att ätarna skulle följa med ut i landet? Ska jag spruta såpablandning eller skaka och plocka och döda dom eller fort som sjutton gräva upp alla plantor som har hål på bladen eller är det redan för sent? Skulle ogärna spruta något värre gift på jordgubbarna.

Tacksam för svar innan de små gröna förstört alla söta röda! [attachment=18176:larven.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Det som åt upp spireahäcken är iallafall spireabladstekel ofta kan de kaläta häcken ett par år för att sedan i stort sett försvinna och spireahäcken klarar av kalätningarna (dessa gynnare går bara på vissa sorters spirea).

Jordgubbsproblemet tycker jag ser ut som en stekel (säker på att du räknat fötterna rätt?) + jag sitter och kollar i SLU:s växtskyddspärm och där finns en bild på jordgubbsbladstekeln som ser ut som det du fotat.

Det står att äggen läggs på de spädaste bladen tidigt på våren och att larverna är mycket glupska, runt mitten av juli är larverna redo för förpuppning som sker i marken. Det står att denna gynnare främst förekommer i södra sverige. Den enda åtgärd som står är: använd insektspreparat före blomningen (med vad undrar jag? det är ju inte så lätt att komma åt att sprida på undersidan, hobbyodlarmedel förutsätter ju ofta att man träffar krypet med medlet).
Anna F
Jag har tyvärr ingen hjälp att ge. Däremot har jag egna gröna larver som ställer till det. Mina ser inte ut som dina utan är cirka en halv centimeter långa, illande gröna och äter (hittills) bara bladen på aklejor. I går hittade jag en som blommade så fint, men så gott som alla blad var borta! På resterna hittade jag ett tiotal gröna larver som jag klämde ihjäl. I morse var det ytterligare ett par aklejor som var kalätna och fulla med larver ... Vad är det och kan man stoppa eländet? Jag gillar ju mina aklejor sad.gif ...

Hoppas att ni lyckas rädda era jordgubbar.

Hälsar Anna
Åsa, mälardalen zon 2
På akleja brukar det vara aklejabladstekel ifall det är en grön stekellarv.

De flesta insekter som går på växter är sortberoende så de hoppar inte hejvilt runt i trädgården på alla växter utan de äter på den växt de hör hemma på.
Anna F
OK, det låter otäckt ... Klarar sig plantan när de har ätit av alla bladen eller är det kört för dem som drabbats? Finns det något annat att göra än att handplocka och döda?

Tack för ditt snabba svar.

Anna
Ålänningar
Tack för hjälpen. Jag sökte på jordgubbsbladstekel och hittade detta: (klistrar in det ifall andra råkar ut för samma)
(Källa: http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-...dgubbar2006.pdf

Jordgubbsbladstekel (Monophadnoides geniculatus)
Den vuxna jordgubbsstekeln ser närmast ut som en 0,5 cm lång svart mygga fast med 4 vingar. De gör ingen direkt skada, men återfinns ibland på de gula klisterskivorna. Steklarna kommer fram i maj månad och börjar snart att lägga ägg på undersidan av bladen. Dessa kläcks under juni månad varefter larverna börjar äta på bladen. Finns det många larver kan de alldeles kaläta bladen.
Larven kan bli upp till 1,5 cm lång, ljusgul eller gulgrön med igelkottlika taggar på ryggen. De har 3 par ben längst fram på kroppen samt (minst) 6 par bukfötter (aldrig mindre, då är det en fjärilslarv). Vissa andra stekelarter har kala larver, men antalet bukfötter är även hos dessa
81
minst 6. I mitten av juli förpuppar sig larverna i jorden, där de övervintrar. Bladsteklar ställer dock sällan till större problem.

Symptom
Gnagskador och larver. Först äter larverna fönstergnag i bladen, sedan all vävnad mellan de stora bladnerverna och slutligen hela bladet så att bara stjälken är kvar.

Förebyggande åtgärder
Ha inte kvar ett kraftigt infekterat fält för länge, och lägg inte nya fält för nära intill infekterad jord. De vuxna bladsteklarna verkar trivas i skogen, angreppen är oftast störst nära träd.

Jordgubbssorter
Alla sorter tycks vara ungefär lika smakliga för bladstekellarverna.

Ekologisk bekämpning
Turex har ingen effekt på bladstekellarver. Olja-, såpa- eller fettsyrebesprutning mot larverna har bra effekt, se under mjöldagg och jordgubbsvecklare.

Så nu ska jag ladda sprutan med såpabladning och leka terminator!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon