herkules
jag har haft duvor boende ovanför balkongen (bor i en lägenhet precis under takåsen), de skräpar ner något så otroligt, de flyger in i vardagsrummet och hundarna blir galna. pratade med hyresvärden och igår kom en firma med skylift och skyfflade bort hela boet, nätade och en uv sattes upp på min balkong. nu känner jag mig som en skurk som berövat duvorna deras hem (de hade inga ungar eller ägg, jag bad saneringskillarna kolla), usch vad hemskt... sad.gif
Myosotis
trostar.gif Men om de inte hade ungar eller ägg är det ju inte farligt, de hittar snabbt ett nytt ställe. Hoppas uven är av plast, annars blir det uvskit istället...
Blomstertanten
CITAT (herkules @ 13-05-2008, 22:54) *
jag har haft duvor boende ovanför balkongen (bor i en lägenhet precis under takåsen), de skräpar ner något så otroligt, de flyger in i vardagsrummet och hundarna blir galna. pratade med hyresvärden och igår kom en firma med skylift och skyfflade bort hela boet, nätade och en uv sattes upp på min balkong. nu känner jag mig som en skurk som berövat duvorna deras hem (de hade inga ungar eller ägg, jag bad saneringskillarna kolla), usch vad hemskt... sad.gif

Inte ska du känna dej som en skurk !
Duvorna hittar säkert ett bättre ställe att bygga bo på. Det kan inte vara bra för duvorna om de flyger in i lägenheten, där riskerar de ju bara att flyga in i något och skada sig. Om inte annat så blir de säkert oerhört stressade av att inte hitta ut och dessutom bli jagade av hundar !
Så du borde se det som att du gjorde dom en snäll tjänst istället ! smile.gif
Wilmer
Precis, tänk så, de slipper dina hundar!
herkules
uven är av plast - den är jättefin! min svåger som jagar säger dock att jag kan få problem med kråkor/skator(?) istället som blir förbannade på uven. crying.gif
jo, jag ska tänka att det är bättre för duvorna, en av dem har flugit in i fönstret men när jag fällde persiennen så hittade den ut sån tur var, den blev inte skadad heller så det var ju bra.
men jag tänkte - tänk om jag kom hem och så var det bara tomt här hemma, allt var borta för någon tyckte jag skräpade ner. eller nåt.. fånigt jag vet.. blush.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 13-05-2008, 23:06) *
Inte ska du känna dej som en skurk !
Duvorna hittar säkert ett bättre ställe att bygga bo på. Det kan inte vara bra för duvorna om de flyger in i lägenheten, där riskerar de ju bara att flyga in i något och skada sig. Om inte annat så blir de säkert oerhört stressade av att inte hitta ut och dessutom bli jagade av hundar !
Så du borde se det som att du gjorde dom en snäll tjänst istället ! smile.gif

Håller med där. Så länge det inte finns ägg/ungar så är det lugnt.
Risken hade varit att hundarna bitit ihjäl dom i villervallan. yes.gif
Ralf
Jag har fått lära mig att om fåglarna blir av med äggen, så lägger dom nya.
KURT
CITAT (Ralf @ 15-05-2008, 17:08) *
Jag har fått lära mig att om fåglarna blir av med äggen, så lägger dom nya.

Är det tidigt på säsongen så gör dom det. När man har försökt minska förekomsten av en fågelart (t ex skrattmås eller skarv) så har man lärt sig att det inte är någon bra idé att bara förstöra äggen, eftersom de lägger nya. Istället pickar man ett litet hål i äggen. Då fortsätter de att ruva döda ägg och lägger inga nya. Men i längden är det ju ingen bra idé att människan försöker styra mängden individer av en art.
herkules
CITAT (KURT @ 15-05-2008, 18:15) *
Är det tidigt på säsongen så gör dom det. När man har försökt minska förekomsten av en fågelart (t ex skrattmås eller skarv) så har man lärt sig att det inte är någon bra idé att bara förstöra äggen, eftersom de lägger nya. Istället pickar man ett litet hål i äggen. Då fortsätter de att ruva döda ägg och lägger inga nya. Men i längden är det ju ingen bra idé att människan försöker styra mängden individer av en art.

nä, jag vill inte ta död på dem, bara att de flyttar. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon