Babieca
Hej,
I en rabatt så har jag blandat lökar och perenner. Det är en gammal rabatt som jag planterat lite nytt i.
Då jag rensat bort ogräs så kommer det fram ny-gammla perenner som tidigare varit nertryckta.

Nu skulle jag vilja förfina mitt rensande.
Då jag inte kan så mycket och inte vet vad som finns i rabatten, så har jag väntat ganska sent på säsongen innan jag sett vad som är ogräs och först då tagit bort det. Då jag rensar händer det att jag huggar spaden i någon lök som jag inte vet var jag har.
Skulle också vilja lätta upp jorden lite med torv, men då förstör jag väl alla lökar fear.gif

Vill gärna ha tips om hur andra går tillväga!
Har sett att man kan ha lökar i korgar, men jag har inte riktigt förstått det.

Fenja
Det enklaste är kanske om du kan fråga någon du känner som kan som kan tala om för dig vad du har i rabatten, eller om du kan fota den och visa bilder här?
Många gamla perenner mår bra av att helt enkelt grävas upp och delas, likadant med flera lökväxter. När man gör det så är det lättare att rensa ordentligt och luckra/blanda ner till exempel torv som du nämner. De flesta lökar överlever om man skadar dem med spaden!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon