JohannaR
13-05-2008, 23:06
Jag köpte perennrötter/rotklumpar av funkia, jättedaggkåpa och astilbe på Lidl i april. Eftersom det då var frost i marken här i Stockholm satte jag ner dem i plantjord i plastkrukor. Dessa ställde jag ut i skuggigt och skyddat läge i trädgården. Jag har fuktat jorden lite av och till men jorden har ibland varit lite torr. Nu, över en månad efter att jag satt rötterna i jord ser jag fortfarande inga tecken på tillväxt. Kan jag ha misslyckats helt (har perennrötterna haft det för torrt kanske) eller kan det dröja till nästa vår innan perennerna sätter fart? Jag tyckte ändå att perennrötterna såg kraftiga ut när jag planterade dem. Två stycken av astilbe-rötterna har jag nu satt ut i en rabatt istället i hopp om att det ska komma igång bättre där.
ewa zon 3
14-05-2008, 10:29
Funkia kan vara lite sen med att komma igång på våren. Om du vill titta om det verkar vara liv i dina rotklumpar så lyft upp de försiktigt och titta om det verkar vara någon tillväxt på gång, nya fina rottrådar och/eller små skott. Innan tillväxten har börjat så är rotklumparna extra känslig för fukt så titta även efter om de ev har ruttnat trots din försiktiga vattning.
/Ewa