Full version: Lövblås
unkisen
Hej allihop jag är sugen på att köpa en lövblås (Husqvarna 125B). Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande maskiner? Ps det måste inte vara en Husqvarna wink.gif

Tacksam för svar
KURT
Ja det stör mig väldigt mycket när grannar och andra kör med dessa mycket högljudda maskiner.
Ingrid Zon3
Instämmer med Kurt. Väsnas förfärligt och det verkar ta mer tid att få ihop löven med blås än att kratta ihop dem.
Gillan
Jag har en Black&Decker blås/sug och tycker den är jättebra. Fast jag använder den till att suga upp löven, inte blåsa. Det ska helst vara ganska torrt när du gör det, annars proppar den gärna igen.

Men! Jag håller med Kurt och Ingrid, den väsnas ganska mycket och om jag bodde i ett villaområde eller liknande skulle jag nog tänka mig för innan jag skaffar en. Själv har jag inga grannar så jag behöver bara ta hänsyn till oss själva.
unkisen
Tack för svaren. Att det väsnas är inget problem för jag bor ganska avsides tummenupp.gif Det är nämligen så att jag har två st ekar och två lönnar som lövar ner på hösten, att såga dom är inget altenativ för det finns ett afektionsvärde på dom.

Instämmer med Kurt. Väsnas förfärligt och det verkar ta mer tid att få ihop löven med blås än att kratta ihop dem.

Nu blir jag förvånnad jag tycker det skkulle vara snabbare? confused.gif

Ingrid Zon3
Ja, det är mitt intryck men jag har inte kollat jättenoga. Jag har en granne mittemot som "dammsuger" både löv och gräsklipp. Eftersom han är 80++ är han ursäktad, men han håller på i timmar. Medan jag räfsar ihop mitt på en kvart (i den mån jag räfsar). Det kanske beror kanske på ambitionsnivå. Och det tar väl sin tid att tömma ut löven ur behållaren och så.
Gillan
CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-05-2008, 19:27) *
Ja, det är mitt intryck men jag har inte kollat jättenoga. Jag har en granne mittemot som "dammsuger" både löv och gräsklipp. Eftersom han är 80++ är han ursäktad, men han håller på i timmar. Medan jag räfsar ihop mitt på en kvart (i den mån jag räfsar). Det kanske beror kanske på ambitionsnivå. Och det tar väl sin tid att tömma ut löven ur behållaren och så.

Hihi, vilka olika erfarenheter man kan ha. Jag suger upp mina löv på ett par timmar med sugen, istället för ett par dagar med krattan. Det beror förmodligen på hur mycket man har att kratta också, och vad man har att kratta. Och visst tar det sin lilla tid att tömma behållaren, men i gengäld så är löven finklippta och passar ypperligt att lägga i rabatterna som vinterskydd och näring. Sen förmultnar de så fint och man behöver aldrig bekymra sig för att ta bort dem.

För mig har det inte något med ambition att göra. Jag kan helt enkelt inte kratta längre pga att mina armar inte klarar det. Om jag jämför med tiden innan jag slutade kratta, så är tidsvinsten ändå enorm yes.gif

edit.ordfel
unkisen
Nu är det gjort naughty.gif Det vart en Husqvarna 155B tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Får vi en utvärdering så småningom?
unkisen

Det ska jag fixa tummenupp.gif men ni får vänta till hösten. Men jag provade den lite samma dag jag köpte den i mina spireabuskar och kan bara säga att det funkade över mina förväntningar. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon